Van HIERO naar TOKIO

Met de auto en motor over land van Amsterdam naar Tokio

Het idee


Allert Stolp

Katwijk

Milko de Jonge

Amsterdam

Wilco Troost

Maarsen

Ronald van der Veer

Voorhout

Vier avonturiers hebben het plan opgevat om in 100 dagen van Amsterdam naar Tokio te rijden. Twee met de auto, twee met de motor. De reis gaat door twintig verschillende landen. Na Nederland, gaat de route door Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, Bosnië Herzegovina, Montenegro, Albanië, Griekenland, Turkije, Georgië, Azerbeidzjan, Turkmenistan, Oezbekistan, Tadzjikistan, Kirgizië, Kazachstan, Rusland, Mongolië en uiteindelijk Japan.

Zoals met veel plannen, die mooiste ideeën ontstaan onder het genot van een drankje in de kroeg. In 2011 ontstond het idee om over land naar Kaapstad te rijden. Met de motor? Met de auto? Het leek een bijzondere maar ook bijna onuitvoerbare missie.

De plannen veranderde. Afrika was een lastig en niet altijd veilige reisroute. Het nieuwe einddoel werd Shanghai in China. Tijdens de vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam begin 2013 bleek dat het praktisch onmogelijk is om met een motor China in te komen. Een domper op de reisplannen.

Al snel kwam Vladivostok in het vizier in het oosten van Rusland. Het stapje om daarvandaan de oversteek te maken naar Japan om te eindigen in Tokio lag al snel voor de hand.

De reisroute



Week 1 : Van Amsterdam naar Tirana in Albanië.
Week 2 : Vanuit Albanië, via Thessaloniki komen we via Troje Turkije binnen
Week 3 : Via de noord zijde van Turkije gaan we langs Safranbolu, Trabzon, Sumala tot de Georgische grens
Week 4 : Vanuit het hooggelegen Kazbegi klooster in Georgië naar Baku in Azerbeidjan
Week 5 : Van Ashgabad in Turkmenistan, naar Xiva, Buchara en Samarkand in Oezbekistan
Week 6 : Het eerste gedeelte van de Pamir Highway in Tadzjikistan
Week 7 : Via het oosten van Tadzjikistan naar Osh in Kirgizië
Week 8 : Door de hooglanden van Kirgizië
Week 9 : Door Kazachstan naar Elgii in Mongolië
Week 10 : Naar de Mongolese hoofdstad Ulan Batoor
Week 11 : Door Mongolië
Week 12 : De grens met Rusland weer over en verder oostwaarts
Week 13 : Naar de Ferry in Sakhalin
Week 14 : Op weg naar Tokio door Japan
Week 15 : Aankomst op dag 100 in Tokio



Nederland
Hoofdstad: Amsterdam
Inwoners: 16,9 Miljoen
Oppervlakte : 41.526 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Nederlands
Geplande periode: 1 mei 2016
Duitsland
Hoofdstad: Berlijn
Inwoners: 82,5 Miljoen
Oppervlakte : 356.974 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Duits
Geplande periode: 1-2 mei 2016
Oostenrijk
Hoofdstad: Wenen
Inwoners: 8,18 Miljoen
Oppervlakte : 83.850 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Duits
Geplande periode: 2-3 mei 2016
Slovenië
Hoofdstad: Ljubljana
Inwoners: 2,0 Miljoen
Oppervlakte : 20.273 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Sloveens, Italiaans en Hongaars
Geplande periode: 3 mei 2016
Kroatie
Hoofdstad: Zagreb
Inwoners: 4,5 Miljoen
Oppervlakte : 56.542 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Kroatisch
Geplande periode: 3-5 mei 2016
Bosnië en Herzegovina
Hoofdstad: Sarajevo
Inwoners: 3,9 Miljoen
Oppervlakte : 51.209 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Bosnisch, Servisch
Geplande periode: 4-5 mei 2016
Montenegro
Hoofdstad: Podgorica
Inwoners: 0,65 Miljoen
Oppervlakte : 14.026 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Montenegrijs, Servisch
Geplande periode: 5-6 mei 2016
Albanië
Hoofdstad: Tirana
Inwoners: 3,6 Miljoen
Oppervlakte : 28.748 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Albanees
Geplande periode: 6-9 mei 2016
Griekenland
Hoofdstad: Athene
Inwoners: 10,6 Miljoen
Oppervlakte : 131.957 km2
Tijdsverschil : +1 uur t.o.v. Nederland
Taal : Grieks
Geplande periode: 9-11 mei 2016
Turkije
Hoofdstad: Ankara
Inwoners: 72,3 Miljoen
Oppervlakte : 769.360 km2
Tijdsverschil : +1 uur t.o.v. Nederland
Taal : Turks
Geplande periode: 11-17 mei 2016
Georgië
Hoofdstad: Tbilisi
Inwoners: 4,9 Miljoen
Oppervlakte : 69.700 km2
Tijdsverschil : +3 uur t.o.v. Nederland
Taal : Georgisch
Geplande periode: 17-27 mei 2016
Azerbeidzjan
Hoofdstad: Bakoe
Inwoners: 9,7 Miljoen
Oppervlakte : 86.600 km2
Tijdsverschil : +3 uur t.o.v. Nederland
Taal : Azerbeidzjaans
Geplande periode: 25-31 mei 2016
Turkmenistan
Hoofdstad: Asjchabad
Inwoners: 5,1 Miljoen
Oppervlakte : 488.100 km2
Tijdsverschil : +4 uur t.o.v. Nederland
Taal : Turkmeens
Geplande periode: 1-3 juni 2016
Oezbekistan
Hoofdstad: Tasjkent
Inwoners: 28,9 Miljoen
Oppervlakte : 447.400 km2
Tijdsverschil : +4 uur t.o.v. Nederland
Taal : Oezbeeks
Geplande periode: 3-9 juni 2016
Tadzjikistan
Hoofdstad: Doesjanbe
Inwoners: 8,0 Miljoen
Oppervlakte : 142.600 km2
Tijdsverschil : +4 uur t.o.v. Nederland
Taal : Tadzjieks Perzisch
Geplande periode: 9-19 juni 2016
Kirgizie
Hoofdstad: Bishkek
Inwoners: 5,2 Miljoen
Oppervlakte : 198.500 km2
Tijdsverschil : +5 uur t.o.v. Nederland
Taal : Kirgizisch, Russisch
Geplande periode: 19-25 juni 2016
Kazachstan
Hoofdstad: Astana
Inwoners: 17,9 Miljoen
Oppervlakte : 16.009.600 km2
Tijdsverschil : +4 / +5 uur t.o.v. Nederland
Taal : Kazachs, Russisch
Geplande periode: 25 jun-4 jul 2016
Rusland
Hoofdstad: Moskou
Inwoners: 143,4 Miljoen
Oppervlakte : 17.075.400 km2
Tijdsverschil : +2 / +10 uur t.o.v. Nederland
Taal : Russisch
Geplande periode: 4/7-6/7 22/7-2/8 2016
Mongolië
Hoofdstad: Ulaanbaatar
Inwoners: 2,9 Miljoen
Oppervlakte : 1.564.116 km2
Tijdsverschil : +6 / +7 uur t.o.v. Nederland
Taal : Mongools
Geplande periode: 6-22 juli 2016
Japan
Hoofdstad: Tokio
Inwoners: 127,5 Miljoen
Oppervlakte : 377.819 km2
Tijdsverschil : +9 uur t.o.v. Nederland
Taal : Japans
Geplande periode: 2-8 augustus 2016

Weblog


Afscheid van Georgië

29
May
2016
By: Allert
Post on : Sunday May 29th 2016 | Post by : Allert

Verder naar het onbekende. Hoelang doe je eigenlijk met je deodorant, of tandpasta? Dingen waar je normaal geen rekening mee houdt. Als het op is ga ja naar de winkel om nieuwe aan te schaffen, maar hoeveel neem je mee als je 5 maanden op reis gaat? We gebruiken toch het liefst onze eigen deo en niet een of ander slap mongolisch aftreksel als het op is. Brutus is voorzien van 5 grote kisten met dingen die je vooraf denkt nodig te hebben. Wij samen 1 met reserve shampoo, nou ja, dat geldt eigenlijk alleen voor mij, deo, gel en dat soort geneuzel. De motorrijders hebben er een die is gevuld met dit soort dingen en wat reserve onderdelen. Verder is er een krat met levensmiddelen, en twee met keuken gereedschappen zoals bord, mok, bestek, pannen, messen en een heus koffiezetapparaatje. 2 reservewielen in en aan de auto, 4 motorbanden op het dak, 4 jerrycans om 80 liter extra brandstof mee te kunnen nemen, want aan de andere kant van de Kaspische zee zou de benzinestation dichtheid wel eens drastisch af kunnen nemen. Wat reserve onderdelen voor Brutus die ondanks zijn jonge voorkomen toch ook al weer 24 jaar oud is, en nog een heel lijstje aan aan dingen die we om welke reden dan ook msschien wel eens nodig zouden kunnen hebben. Want, zoals een oud griekse wijsheid luidt wie faalt in voorbereiding, bereidt voor om te falen.... Gisteren was onze eerste dag met 0 kilometers, een rustdag dus, iedereen was er ook wel aan toe, 26 mei, onafhankelijkheidsdag in Georgie, een kers op de taart die Tbilisi heet. Een leuke, grote stad, zeker een citytrip waardig. Vooral het oude gedeelte van de stad bruist van het leven. Speciaal voor deze dag is de enorme avenue afgesloten voor verkeer en gevuld met straatverkopers, podia waar lokalen hun in het jaar ervoor ingestudeerde stukje, mogen uitvoeren. De dag begon met een militaire parade, had als letterlijk hoogtepunt een rondje in het reuzenrad met fantatisch uitzicht over de stad en eindigde met een vuurwerkshow die alleen Milko heeft gezien omdat de rest vanwege wat onduidelijkheden over de aanvangstijd terug wandelde richting het hotel, shit happens. Ik weet het, Georgië ligt voor de meeste vakantiegangers niet echt op de route, maar mocht je toevallig in de buurt zijn....DOEN!



Post on : Sunday May 29th 2016
Hoe gaat het met Brutus? Bergafwaarts zonder verwarming, maar ik hoop vooral zonder rode lampjes..? Marike Wijkhuizen

Post on : Sunday May 29th 2016
Hallo mannen, wat ontzettend gaaf om jullie te volgen. Ik kijk elke dag uit naar de berichten via deze link, facebook en die van Wilco. Goede reis en op naar het volgende verhaal. Groetjes Francis Mascini

Post on : Sunday May 29th 2016
Uit Georgië komen de mooiste dames, zegt men. Al gezien ?

Post on : Monday May 30th 2016
Bedoel je Socrates of mister van Duinhoven, Allert!??! ;-)




feestdag in Tiblisi

28
May
2016
By: Ronald
Post on : Saturday May 28th 2016 | Post by : Ronald

op 26 mei wordt in Georgië gevierd dat zij onafhankelijk zijn geworden van Rusland. Voor de 25ste keer wordt dit gevierd. Een nationale feestdag. In het centrum van de stad zijn podia met muziek, kraampjes met eten en drinken en is er een soort vrijmarkt. Op het centrale Freedom plein wordt een parade afgenomen. Militairen uit Georgië, Engeland en de Verenigde Staten marcheren het plein op. Het is gezellig in de stad. Ook naast het feest is Tiblisi een mooie stad. Oude kerken, het fort en de Tsminda kathedraal. In de smalle kronkelige straatjes in de oude stad liggen gezellige terrasjes. Het is gewoon geweldig om deze nationale feestdag hier te beleven.





Door naar Kazbegi

25
May
2016
By: Allert
Post on : Wednesday May 25th 2016 | Post by : Allert

Op weg naar Kazbegi, Op de route van Ushguli naar Gori belandden we voor de nacht in Kutaisi, de 2e stad van Georgië, maar op het eerste gezicht nauwelijks een bruisende metropool. Na een biertje op het plein door naar het hotel waar we werden verwelkomd door Zwarte Magica. Het hotel zelf had het meest weg van vila kakelbont, maar dan zonder paard, als je onze pk's in de voortuin tenminste niet meetelde. Na een snelle douche met heus warm water op zoek naar een eetplek die we vonden in een aangrenzend restaurant Imperior genaamd. Op 1 tafel na waren de voor 500 gasten gedekte tafels leeg. Van de mensen aan de bezette tafel kregen we een flesje niet te hachelen witte wijn, wat misschien ook wel de rede was dat ze het spul aan ons gaven. Na wat wijzen op de kaart en overleg in ons beste Georgies kregen we kip, iets van varken en een spies met rundvlees waaraan Milko ongenadig z'n fikken brandde, die profesioneel werden gekoeld in de witte wijn zodat die toch nog ergens goed voor was. Intussen waren de obers begonnen met de lege tafels van eten te voorzien, begon de live band georgiese volksliederen te bleren en liep de toko vol met 500 gillende meisjes begeleidt door stilzwijgende moeders en werd het toch nog een soort van gezellig. Zwarte magica diep ongelukkig achterlatend na een akkefietje met een handdoek togen we verder naar het oosten. Onderweg deden we een door een stelletje holbewoners uitgehakte stad in de rotsen aan, aten we iets wat we na een hap weer lieten staan en arriveerden we bij ons einddoel van de dag, Gori, geboorteplaats van een van de grootste dwazen uit de wereldgeschiedenis, uitvinder van het communisme, met daden achter zijn naam waar Sadam hoessein, Bin laden en Ghadaffi samen jaloers op zouden zijn, de heer Joseph Stalin. Dit alles is echter geen reden om in de achtertuin van Stalins geboortehuis een enorm museum te bouwen om deze man te eren. Geen slecht woord over de man te vinden overigens, mocht je überhaupt al Russisch en of Georgies kunnen lezen. Godsdienst is hier ook wel een dingetje, de Georgies-orthodoxe leer, ontworpen door de heilige Nino waarvan er in elke kerk wel een begraven ligt en kerken zijn er veel hier, achter elke boom staat er wel een verscholen. Kersen op de taart van Ronald die ze het liefst allemaal wil zien, maar na een bijna doodervaring bij het nemen van een foto bij kerkje 100.000 doen we er nog maar 3 per dag, al is het maar voor de veiligheid want in de meeste kerktuinen wemeld het ook nog eens van de slangen, levensgevaarlijk dus, kerkjes bezoeken. De volgende dag door richting het noorden, Kazbegi, 10 km onder de grens naar noord-ossetie/ rusland, beroemd om zijn kerkje, dat 300 meter hoger dan het stadje gelegen is en waarschijnlijk het eerste dat oppopt als je Georgië googled. Onderweg naar Kazbegi deden we in Mtskheta al drie kerkjes zonder slangenbeten aan, dus was de limiet al bereikt, maar goed, deze lag er zo fantastisch bij dat we het niet konden laten om het 6 km lange geitepad te trotseren en omhoog te klauteren. Mijn relaas over de weg van een paar dagen geleden naar Ushguli valt in vergelijking met deze weg in het niet. Vergeleken met deze was dat een snelweg, wat een drama. Met het koude zweet op de rug en het warme in de handpalmen kwamen we boven aan, alwaar het uitzicht alle ellende deed vergeten. Wauw, het kerkje, liggend in een waterig zonnetje met op de achtergrond de bergen van 5000 + meter, magnifiek. Na de nodige fotos met Brutus voor/achter, links/rechts en onder de kerk togen we in de stromende regen (alsof het al niet moeilijk genoeg was met droog weer) naar beneden, alwaar we de motorrijders een uurtje later als verzopen katers ontmoetten in het hotel. Denk je dat wij morgen op de motor ook naar boven kunnen. Nee, dat denk ik niet, waarna we moe maar zeer voldaan vertrokken richting dromenland, pfff, wat een dag weer.



Post on : Wednesday May 25th 2016
Weer een prachtige beschrijving van jullie belevenissen, alsof we mee reiEn met jullie. Veel plezier en veiligheid gewenst. Gerrit en Magda

Post on : Wednesday May 25th 2016
Weer een prachtige beschrijving van jullie belevenissen, alsof we mee reiEn met jullie. Veel plezier en veiligheid gewenst. Gerrit en Magda

Post on : Wednesday May 25th 2016
prachtig weer eb erg inspirerend. Ik dacht uitgereisd te zijn, maar als ik dit allemaal lees en zie..... Ik kijk uit naar het vervolg!

Post on : Wednesday May 25th 2016
en zie ik daar Sevan boven de tekst staan....toch daarheen?

Post on : Wednesday May 25th 2016
De website toont dagelijks de oorspronkelijke reisplanning. Dit was via Sevan, maar we hebben besloten Armenië over te slaan. Ronald

Post on : Friday May 27th 2016
Wauw, mooi foto. Mooie verhalen ook! Groet Dirk (maatvoerder) ;)

Post on : Saturday May 28th 2016
Wat een heerlijk verhaal! Zo zijn we er echt een beetje bij.




Er gaat een lampje branden ...

25
May
2016
By: Ronald
Post on : Wednesday May 25th 2016 | Post by : Ronald

Gisteren op de weg terug uit de Kaukasus ging er opeens een lampje branden op het dashboard. Een lampje dat normaal niet hoort te branden. De motor werd te heet. Direct hebben we Brutus aan de kant gezet. Het koelvloeistof niveau was veel te laag. Toch hadden we het niveau regelmatig gecontroleerd. In een garage extra koelvloeistof gekocht. Zou het door de bergen komen? Het hoogteverschil misschien. Vanochtend zijn we naar Tiblisi gereden. Hier zit ook een Landrover dealer. Op weg naar de garage liep de temperatuur opnieuw op. Omdat we de dealer niet konden vinden, zijn we naar een kleine garage gegaan. Direct hingen vier mannen onder onze motorkap. De. Lekkage lijkt bij de verwarming vandaan te komen. De beide slangetjes zijn nog goed. Probleem heater, zegt de monteur. Ik kan het repareren, maar dan geen verwarming. Een prima oplossing. Hopelijk is hiermee het probleem verholpen.



Post on : Wednesday May 25th 2016
Zo te zien heeft die Allert er wel verstand van.




Reageren?

25
May
2016
By: Ronald
Post on : Wednesday May 25th 2016 | Post by : Ronald

Leuk dat iedereen zo mee leeft met de reis en ook leuk dat er gereageerd wordt op de berichten. Helaas komt door een foutje in de site de naam van de reageerder niet mee. Plaats svp je naam aan het einde van het bericht. Het is wel zo leuk te zien wie wat schrijft. Overigens kun je alleen reageren als je aangemeld bent en via de link in de e-mails naar de website gaat.



Post on : Wednesday May 25th 2016
Genoten van het verhaal. Geniet morgen van het feest.gr. Van Rita en Carline vd Veer vanuit een zonnig Griekenland




De kerk van Kazbegi

23
May
2016
By: Ronald
Post on : Monday May 23rd 2016 | Post by : Ronald

Het kerkje op de top van een bergtop is misschien wel het meest bekende beeld van Georgie. De Tsminda Sameba kerk ligt op ruim 2000 meter hoogte. De laatste drie honderd meter zijn alleen over een onverhard pad te bereiken. Een weg met alleen maar kuilen en keien. De weg naar Ushguli was hier goed bij. Heel voorzichtig kropen we met Brutus naar boven. De moeite werd beloond. Op de top hadden we uitzicht op het beroemde kerkje. Fantastisch





Op naar Ushguli

21
May
2016
By: Allert
Post on : Saturday May 21st 2016 | Post by : Allert

De kilometers rollen achter ons vandaan, ruim 6000 inmiddels. De tijd vliegt, vervaagd zelfs, hoelang zijn we al onderweg? 3 weken? Of 4? 5 al? Weet je nog van de Japanner die z'n vrouw sloeg? Waar was dat ook al weer? Het vertrek uit nederland, pff, het lijkt al weer maanden geleden. Leks, Liras, Laries, waar moeten we hier ook al weer mee betalen? Oh jee, pinpas staat nog niet op werelddekking, even een berichtje naar huis. Was dat die vakantie dat je je rijbewijs vergeten was? Dat twee weken later bij een keurig Nederlands pratende turkse meneer in Ordu klaar lag om opgehaald te worden. 21 mei inmiddels, pas 3 weken onderweg. Aanbelandt in Georgie, waar de borden langs de weg volkomen onbegrijpelijk zijn, het verkeer zich met veel te hoge snelheid voorbeweegt, zigzaggend tussen de koeien op straat die ook hier wel heilig lijken te zijn. Het land waar nieuwbouw al weer in verval is, en oudbouw uit de middeleeuwen lijkt te stammen. Georgie dus, Ushguli om precies te zijn, volgens het boekje de hoogst permanent bewoonde plaats van Europa hetgeen bij ons wat vraagtekens oproept. Eigenlijk niets meer dat een shithole, koeien, paarden geiten en honden, alles pist en schijt opstraat, die na 4 dagen regen toch al op niet zo best meer was. Maar de ligging vergoeilijkt alles, omgeven door de hoogste toppen van Europa, amazing zouden ze in de VS zeggen, en eigenlijk weet ik ook geen beter woord. De weg ernaar toe, die eigenlijk de naam weg niet zou mogen dragen, en na vier dagen regen en smeltwater inmiddels verworden tot, ja, tot wat eigenlijk? 45 kilometer, kuil, haarspelt, omgevallen rotsen, overstromingen en modder en altijd een ravijn aan een zijde dat constant dieper lijkt te worden. Brutus vliegt van rots naar rots, volkomen in z'n element, met ons als gelukkige berijders. De motorrijders zijn wat minder blij, ik ga terug zegt de een halverwege, dan ga ik mee zegt de ander. Terug? Terug is voor ons geen optie. Bagage overladen dan maar, Brutus wordt volgestouwd en verder maar weer. Waterval, bruggetje, nog meer kuilen, nog meer modder, het houdt niet op. De motorrijders, verlost van hun ballast hobbelen ook weer door, iets meer genietend nu, want wat is het mooi, ondanks de de zeikende regen. 5 kilometer onder de top staat een hele oude camper, verrek hoe komt die hier? Verhip, nederlanders. Nederlanders, hoe kan het ook anders, de hele hoelahut verkocht, en 1 april begonnen aan de anderhalf jaar durend avontuur. Hoe ze bijna boven zijn gekomen is me een raadsel maar ze stonden er. Vanhieronaartokio riep het stel toen we naast ze stopten, ja zeiden wij, maar hoe weten jullie dat? Ze hadden vrienden van Ronald ontmoet vorige week in Batumi, en die hadden verteld dat wij eraan kwamen, leuk, 6000 km van huis, het is een kleine wereld. Door maar weer, de laatste loodjes, we zijn er bijna, hoger, nog hoger. De motorrijders staan al te zwaaien, mooi plekje, halfpension, voor weinig. Weinig inderdaad, geen stroom, geen warm water en nauwelijks koud water. Koud is het wel, daarboven in Ushguli, gelukkig biedt de stokoude waardin uitkomst, kom maar bij de houtkachel gasten, of iets dan die strekking. Lauw biertje erbij, want zonder stroom ook geen koude koelkast. Cha cha'tje erbij vroeg ze, neee riepen we in koor, want de avond ervoor hadden we al een paar glaasjes op, en nee, lekker kon je het niet noemen, wodkatje dan maar? Ja lekker, met kiwi smaak, wat een vergissing, wat een bocht, 70, 80 procent? Het brandde alleen maar, de kiwi was er heel snel overheen gevlogen. Cha cha was opeens weer lekker. Wat doen we morgen gasten? Door was geen optie, de volgende pas is afgesloten, alsof de weg nog slechter kon zijn. Sneeuw, ijs, lawines en weet ik veel wat blijken de boosdoener. Terug dus, over dezelfde weg, die helemaal geen weg is, helaas, het is niet anders dachten Brutus en wij, met een glinstering in onze ogen. Terug over die tyfusweg? Tyfusweg, ja zeker, maar zo mooi, zo verschrikkelijk mooi..., Georgië, jaa tjabjaa loebjou, en dat al na twee dagen...



Post on : Saturday May 21st 2016
Zo!!!! Daar doen jullie het voor! Dit zijn de verhalen! Blijven genieten jongens. Liefs, Carla

Post on : Sunday May 22nd 2016
Ha fijn, eindelijk een stukkie voor hen die geen Facebook lezers zijn. Ga zo door !,

Post on : Sunday May 22nd 2016
Wat een verhaal. Jammer dat je niet door kon

Post on : Sunday May 22nd 2016
Mooi geschreven! Ik kijk uit naar het vervolg van de ervaringen in Georgie, daar waar alles anders is dan het lijkt.

Post on : Sunday May 22nd 2016
Mooie verhalen doet mij ook denken aan de mooie tochten met die auto .succes allemaal . groeten uit H Berg

Post on : Sunday May 22nd 2016
Wat een schitterend verhaal.Succes allemaal

Post on : Monday May 23rd 2016
Beter

Post on : Monday May 23rd 2016
aaaah fantastich. Heerlijk om te lezen. Geniet ervan :) enne........proost (glaasje rood)!




Offroad naar Ushguli

21
May
2016
By: Wouter
Post on : Saturday May 21st 2016 | Post by : Wouter

Via Turkije zijn we in Georgië aangekomen. Nabij Trabzon hebben we de D915 voor een deel gereden. Dit is een van de meest spectaculaire haarspeldwegen van Turkije. Via een smal onverhard pad kwamen we hoger en hoger. Door een landverschuiving was het laatste deel afgesloten. Via dezelfde weg keerden we terug. Erg leuk. Het Sumela klooster ligt tegen de berghelling aangeplakt. Bij de Georgische grens bereidde we ons voor op controle van de bagage. Voor we er erg in hadden waren we al door de douane. De rijstijl is anders in Georgië. Iedereen doet maar wat. We passen ons gewoon aan. Gisteren zijn we van Mestia naar Ushguli. Een route van 45 km offroad. Ushguli is een bergdorpje aan het het einde van een bergpas. Een spectaculaire route en een mooie bestemming.



Post on : Saturday May 21st 2016
Brrrr alle griezels bij elkaar. Ik zou een stukje gaan lopen geloof ik. Verder.......super leuk om jullie te volgen :)

Post on : Sunday May 22nd 2016
Europa achter jullie gelaten en op naar een nieuw continent. Fantastisch tot nu toe. Succes met het vervolg!! Groetjes Marcia en Eric




Zijn jullie van Hiero naar Tokio?

21
May
2016
By: Wouter
Post on : Saturday May 21st 2016 | Post by : Wouter

Bijna boven bij Ushguli komen we een Nederlands busje tegen. Als we het raampje open doen vragen ze direct: zijn jullie van hiero naar Tokio? Zij zijn ook op wereldreis met hun circumbendibus. Zij hebben vorige week vrienden van ons gesproken in Batumi en hadden vooraf al contact via Internet met ons gehad. Een kleine wereld.





Rijbewijs weer terug

19
May
2016
By: Wouter
Post on : Thursday May 19th 2016 | Post by : Wouter

Tijdens een grote reis is de voorbereiding het halve werk. Lijstjes, lijstjes en lijstjes van wat mee moet en wat nog te doen. Toch kun je altijd nog iets vergeten. Ronald kwam er achter dat hij zijn rijbewijs thuis had laten liggen. Kleinigheidje. Via de buren, een vriend, daar weer een collega van en een zwager van hem is het rijbewijs meegenomen naar Ordu in Turkije. Van de week hebben we het rijbewijs in Ordu opgepikt. We werden hartelijk ontvangen. Met alle rijbewijzen op zak zijn we weer verder getrokken.



Post on : Thursday May 19th 2016
Inderdaad een kleinigheidje houd je toch

Post on : Thursday May 19th 2016
Bijna gelukt Ronald om uitsluitend als passagier mee te reizen.Groet en heel veel reisplezier,=.Diny en Leo

Post on : Thursday May 19th 2016
De blouse van de man rechts op de foto is verkrijgbaar bij de H&M haha

Post on : Friday May 20th 2016
Oh, ik heb gewoon gereden hoor. Ik had een kopie bij me. Ben nergens aangehouden onderweg. Ronald

Post on : Friday May 20th 2016
Toch blij dat ie weer in de pocket zit toch??? Groetjes, Carla




Eerdere berichten

Ons volgen:

Meld je aan en volg ons. Je ontvangt een emailtje bij ieder nieuw bericht op onze website

De reis is helaas al voorbij. Je kunt ons niet meer volgen. Als je meer informatie wilt hebben over de reis of vragen hebt, kun je via het contact formulier contact opnemen.






Eerdere berichten

Video van Amsterdam naar Tokyo
TOKYO !!!!
Vladivostok
Geloof of bijgeloof
Tot de assen in de modder
Mongolie en andere ongemakken
Aanvaring met een steppen-arend
Standbeeld Chinggis Khaan
Herstellen van de voertuigen
Kloosters van Mongolie
Mongools worstelen
De wegen in Mongolie
De grens over met Mongolie
De Altai mountains
Op onderdelen wachten in Semey
Zwaailicht in het schemer
De waterdoorkruising
Het Konsay lake Kazachstan
Overnachten in een yurt
Over de helft
De Pamir highway
vijfenhalf uur aan de grens
De 10.000 kilometer gepasseerd
Khiva, Buchara en Samarkand
Kamperen in niemandsland
Door to hell
Vast op de Kaspische zee
Afscheid van Georgië
feestdag in Tiblisi
Door naar Kazbegi
Er gaat een lampje branden ...
Reageren?
De kerk van Kazbegi
Op naar Ushguli
Offroad naar Ushguli
Zijn jullie van Hiero naar Tokio?
Rijbewijs weer terug
De kop is er af
Via Albanie naar Griekenland
Montenegro
Het is begonnen...
De start
Vertrek vanaf het Oosterdok
De laatste loodjes en het uitzwaaien
De laatste week voor vertrek
De versnellingsbak demonteren
Japan in vogelvlucht
Proefdraaien in de Ardennen
Over 100 dagen : Kazachstan
De spanning neemt toe
De ferry vaart niet meer
De eerste visa zijn binnen
Midlifecruiser.com
De voorbereidingen zijn in volle gang
Video Pamir Highway
Nog precies 100 dagen tot vertrek
Het eerste visum
De grote visa-puzzel
Een snorkel op de auto
Sleutelcursus
Tokio of Tokyo?
De gaskrater van Turkmenistan
Reageren nu mogelijk
Nog precies één half jaar
Vierde bijeenkomst
Daktent gemonteerd op de auto
Auto gekocht
Nog precies 200 dagen
Video Mongol Rally
Proefrit Landrover Discovery 1
Welke kleur moet het worden?
Landkaarten aangeschaft
Eerste bijeenkomst
Eindbestemming wordt Tokio

Contact opnemen



Van Hiero naar Tokio
Deelnemers
Allert Stolp
Milko de Jonge
Wilco Troost
Ronald van der Veer
Email
info@vanhieronaartokio.nl

F.A.Q.


Regelmatig worden wij benaderd door enthousiaste avontuurlijke reizigers die bezig zijn met de voorbereidingen van een wereldreis. Veelal komen de vragen overeen. Hiernaast hebben we de meest voorkomende vragen beantwoord. Staat jouw vraag er nog niet bij, stel je vraag via het contact formulier of emailadres hierboven. We vinden het ook leuk om te horen of onze ervaringen jullie op weg geholpen hebben.

Veel succes met de voorbereiding!

Q: Hoe zijn jullie op het idee gekomen?
A: Alle goede ideeën ontstaan in het café. Met de auto naar Kaapstad? Naar China?. Uiteindelijk kwamen we op de eindbestemming Tokyo. Het globale idee werd concreter en concreter en tenslotte realiteit.

Q: Wat was jullie route?
A: Nederland – Duitsland – Oostenrijk – Slovenië – Kroatië – Bosnië en Herzegovina – Montenegro – Albanië – Griekenland – Turkije – Georgië – Azerbeidzjan – boot over Kaspische zee – Turkmenistan – Oezbekistan – Tadzjikistan – Kirgizië – Kazachstan – Rusland (Altai Mountains) – Mongolië – Rusland – Zuid Korea – Japan

Q: Hoe zijn jullie van Rusland naar Japan gekomen?
A: Oorspronkelijk waren we van plan om via Shakelin te reizen en via het noorden Japan binnen te komen. In 2015, één jaar voor onze reis, stopte deze veerdienst. Er bleef één alternatief over van Vladivostok naar Sakaiminato (via Donghae in Zuid Korea). Deze veerdienst werd uitgevoerd via DBS Cruise Ferry.

Q: Wat hebben jullie met de voertuigen gedaan in Japan?
A: Na aankomst in Japan hebben we de auto en de twee motoren in de haven van Yokohama afgeleverd. De voertuigen zijn in een container geplaatst en per schip terug naar Nederland vervoerd. Na tweeënhalve maand waren de voertuigen weer in Nederland. Contactpersoon Peet van Dam. Contact opnemen kan via de website https://www.yamaniacs.nl/xtra-reis-advies. Advies is gratis, transport kan geregeld worden.

Q: Wat kost het transport van de voertuigen terug naar Nederland?
A: Info over kosten van transport is op te vragen via de website https://www.yamaniacs.nl/xtra-reis-advies.

Q: Hoe hebben jullie de voertuigen verzekerd buiten het dekkingsgebied van de groene kaart?
A: In Nederland hebben wij één assurantiekantoor kunnen vinden in verzekeringen (Assurantiekantoor Alessie in Rotterdam, www.alessie.com), echter destijds konden voertuigen ouder dan 15 jaar niet verzekerd worden. Ook kun je per land een verzekering afsluiten (en in sommige landen is dit verplicht aan de grens). Het probleem is echter dat je geen idee hebt waar je voor betaalt en wat de dekking is. Wij hebben geen passende oplossing kunnen vinden en waren niet overal verzekerd.

Q: Welke Visa hadden jullie nodig en hoe hebben jullie dit aangepakt?
A: In 2016 hadden wij negen visa nodig, t.w. Turkije, Azerbeidzjan, Turkmenistan, Oezbekistan, Tadzjikistan incl Pamir Highway permit, Kirgizië, Kazachstan, Rusland double entry en Mongolië. De richtlijnen aan aanvraagprocedures voor visa veranderen regelmatig. Check zelf de recente voorwaarden per land. Zo schijnen tegenwoordig meer landen aan online aanvraag te ondersteunen. Wij hebben alle procedures op een rijtje gezet, inclusief de geldigheidsduur van een afgegeven visum. Op basis hiervan hebben we een volgorde bepaald in de aanvragen. Gemiddeld kost een aanvraag twee weken per land. Het visum voor Mongolië echter was “maar” 90 dagen geldig na afgifte. Deze hebben we in de laatste week gehaald. Voor Turkmenistan is een officiële uitnodiging nodig en moet het bezoek aan het land als een tour geboekt zijn (zie ook transit-visum Turkmenistan). Wij hebben dit geboekt via Stantours. Voor Rusland hebben we het visum geregeld via rusreis.nl/rusischevisum.nl.

Q: Hadden jullie een internationaal rijbewijs en internationaal kentekenbewijs?
A: Een Internationaal rijbewijs kan in landen buiten Europa vereist worden. In Japan is het verplicht om te kunnen tonen alvorens je de weg op mag. Het internationaal rijbewijs kan eenvoudig verkregen worden bij de ANWB. Een internationaal kentekenbewijs hadden wij ook, maar hebben we niet gebruikt tijdens de reis. Dit kentekenbewijs is ook bij de ANWB te verkrijgen.

Q: Hebben jullie last gehad van criminaliteit of diefstal?
A: Niet noemenswaardig. Eén reserve binnenband van een motor is in Kirgizië van het dak van de auto gestolen.

Q: Hebben jullie je ergens onveilig gevoeld?
A: Nee eigenlijk niet. Niet qua criminaliteit en/of bedreiging en ook niet in het verkeer.

Q: Hadden jullie een Carnet de Passage voor Japan?
A: Een Carnet de Passage is een soort borgsom voor een voertuig. Het geeft de overheid de garantie dat het voertuig ook weer wordt uitgevoerd en niet in het land verkocht wordt. Voor Japan, maar ook Iran en India, is een Carnet de Passage verplicht, al hanteren landen verschillende bedragen als borgsom. In 2016 was het Carnet de Passage voor Japan 2.500,-. Het Carnet kan afgesloten worden bij de ADAC, de Duitse ANWB (www.adac.de)

Q: Hoe is de kwaliteit van de brandstof onderweg?
A: Het voelt wat vreemd als iemand met een jerrycan diesel uit zijn eigen schuur aan komt lopen. Geen idee wat de kwaliteit is, hoe lang het er al staat en waar het precies vandaan komt. We hebben het risico maar genomen en hier geen problemen mee gehad. De benzine heeft per land een ander octaan gehalte. Soms moest het gezeefd worden.

Q: Klopt het dat het lastig is om diesel te verkrijgen in Oezbekistan?
A: Ja, in Oezbekistan wordt nauwelijks diesel verkocht. Veel auto’s, bussen en vrachtwagens rijden op gas. Het is aan te raden om extra diesel mee te nemen in jerrycans. In Turkmenistan, het land voor Oezbekistan, is het niet toegestaan om jerrycans te vullen. Wij hadden vier 20L. jerrycans bij ons. Twee voor benzine voor de motoren en twee voor diesel voor de auto. Dit was voldoende.

Q: Hadden jullie een transit-visum voor Turkmenistan?
A: Nee. Bij een transit-visum moet je binnen 72 uur het land weer verlaten hebben. Ook kan dit alleen als je Turkmenistan over land binnen komt. Doordat wij met de boot vanuit Baku arriveerden, was het niet mogelijk om een transit-visum aan te vragen. Voor het gewone visum is een uitnodiging en een georganiseerde tour verplicht. Wij hebben dit geregeld via Stantours.

Q: Wat hebben jullie met de auto gedaan? Is hij te koop?
A: Na de wereldreis is Brutus, de auto, nog één keer naar de Noordkaap geweest en heeft rond gereden in Oost Europa. In 2018 is de auto verkocht. Op dit moment is de auto niet te koop.

Q: Hoe hebben de planning van jullie reis aangepakt?
A: Op basis van de gemeenschappelijk verlofmogelijkheden, hadden we 100 dagen voor de reis. Wij hebben de reis opgedeeld in vier brokken. Amsterdam – Kaspische Zee, Kaspische Zee – Ulaan Bataar, Ulaan Bataar – Vladivostok en Japan. Voor de eerste drie brokken hebben we vier weken per blok ingepland. Uitgangssituatie 80 dagen rijden, 20 dagen rust. Per blok zijn we leuke bezienswaardigheden en avontuurlijke routes gaan uitzoeken. Hier is uiteindelijk de route door ontstaan. Dit leidde tot een meer gedetailleerde planning, die onder andere geholpen heeft bij het aanvragen van de visa. De planning was opgesteld per dag. Niet per se om iedere dag verplicht de route af te leggen, maar het gaf ons wel inzicht op we op schema lagen en de inspanning voor de komende dagen. We hebben zowel voor als achter gelegen op het schema.

Q: Zouden jullie dingen anders doen in de voorbereiding, met de huidige kennis?
A: Als je het nog een keertje doet, gaat de voorbereiding vast sneller, maar echt anders zouden we het niet doen. Hooguit misschien meer tijd reserveren voor de reis. De reisindicatie van google bleek in de bergen en op onverhard terrein onbetrouwbaar. Hier hadden we veel meer tijd nodig dan via google gemeld. Op goede verharde wegen klopt de indicatie redelijk.

Q: Hebben jullie ergens spijt van?
A: Spijt is een groot woord, maar op veel plaatsen zou je langer willen blijven om alle ervaringen beter op je in te laten werken. Aan de andere kant zou een planning langer dan 100 dagen de reis onmogelijk gemaakt hebben omdat niet iedereen zo lang van het werk weg kon blijven.

Q: Zijn jullie in aanraking gekomen met politie of justitie?
A: Ja, hier ontkom je bijna niet aan. In totaal zijn we alleen al met de auto 21 keer aangehouden. Soms omdat we de verlichting niet aan hadden, soms omdat we de verlichting wel aan hadden. Meestal was het enkel voor controle en registratie. Eénmaal zijn we aangehouden omdat we 131 gereden zouden hebben. Toen we vragend naar onze Landrover keken, mochten we al snel door. Die snelheid zit niet in Brutus. Drie aanhoudingen hadden enig recht van spreken. Het doorkruisen van een doorgetrokken streep, een overschrijding van de maximale snelheid en het tegen het verkeer inrijden op een rotonde *). In alle gevallen hebben we net zo lang gedaan dat we het niet begrepen, dat we weer door mochten. In Oezbekistan kregen we bij de grens een boete van 20 dollar omdat een grappig licht erotisch whatapp filmpje op de telefoon gevonden werd (de telefoon werd bij de grens gecontroleerd!)
*) Waar de weg licht naar rechts en naar links af boog, gaf de navigatie aan: links aanhouden. Het bleek echter dat ze bedoelde: neem op de rotonde de derde afslag. We reden tegen het verkeer in de rotonde op en hadden direct politie achter ons.

Q: Hebben jullie problemen ervaren bij grensovergangen?
A: Iedere grensovergang betekent formulieren invullen, procedures volgen en controle van de voertuigen. Soms moest er ook betaald worden voor wegenbelasting, verzekering of een bijdrage aan de brandstof (Turkmenistan). Al met al tijdrovende processen. Problemen ontstaan vooral als er veel mensen een grens over willen. Dan kan het uren duren voordat je aan de beurt bent. Eenmaal konden we Turkmenistan wel uit, maar de grenspost van Oezbekistan was al gesloten. Overnachting tussen de grensposten was het gevolg. Check de openingstijden goed en ook de lokale tijd.

Q: Was overal een overnachtingsplek en restaurant voorhanden?
A: In de steden was altijd wel een overnachting en eetgelegenheid te vinden. Soms uit de Lonely Planet, soms via Booking.com en soms gewoon vragen naar een hotel. In de gebieden tussen de steden is hebben we ook gekampeerd. Hier was eten niet altijd vanzelfsprekend. Zo hebben we drie dagen op een boot gezeten, tussen grensposten gestaan en in een woestijn gekampeerd. We hebben gebruik gemaakt van instant kant-en-klaar maaltijden (Adventure Food bijvoorbeeld van Bever)

Q: Waarom zijn jullie om China heengereden? Dit is toch om?
A: China was ons oorspronkelijke doel, maar tijdens de voorbereidingen bleek dat het lastig is om zelfstandig met motoren door China te reizen. In China reis je onder begeleiding en een motor kan eenvoudig bij de begeleiding wegrijden. Om deze reden hebben we om China heen gereden.

Q: Hoe lang hebben jullie er over gedaan?
A: Precies 100 dagen en in die periode hebben we 24.000 kilometers afgelegd. De 100 dagen was precies zoals vooraf gepland.

Q: Hoeveel reden jullie gemiddeld per dag? Reden jullie iedere dag?
A: Als je de afstand deelt door het aantal kilometers, kom je op 250 kilometer per dag uit. In Europa konden we langere afstanden rijden. Ook hebben we gekozen om enkele dagen niet te rijden. De meeste dagen waren we zo’n vijf tot zes uur onderweg. In Mongolië waren uitzonderingen waar we voor 200 kilometer ruim twaalf uur nodig hadden.

Q: Hebben jullie pech gehad met de voertuigen?
A: In 24.000 kilometer rijden gebeurt altijd wel iets. Van de auto viel al snel de verwarming en even later ook de airco uit. We zijn een kentekenplaat verloren. De voorvering is gebroken, de uitlaat is er onder uit gevallen en de laatste weken hebben we met een lekke koppakking gereden. De motoren hadden ook problemen. Een kapotte accu, een afgebroken gashendel, losgeschoten kabeltjes en een kapotte uitlaat. In Mongolië bleken de tandwielen van de ketting totaal versleten. Alles kon gerepareerd worden, soms provisorisch.

Q: Hoe hebben jullie het onderhoud geregeld van de voertuigen tijdens de reis?
A: Voor de auto hebben we eenmaal halverwege een onderhoudstop gepland in Osh, Kirgizië. Filters en olie vervangen. Dit hebben we bij een lokale garage gedaan. De motoren hadden twee onderhoudstops nodig in Xiva en in Almaty. Dit onderhoud werd zelf gedaan bij een KTM dealer.

Q: Hebben jullie ook reservematerialen meegenomen als voorzorg?
A: Het is een beetje koffiedik kijken wat er kapot kan gaan aan de voertuigen. De meest kwetsbare onderdelen hebben we extra meegenomen. Bijvoorbeeld aan aandrijfstang, thermostaat en v-snaren. Veel andere ongemakken kunnen onderweg bij een garage vaak wel opgelost worden. Wij hadden een overzicht van Landrover dealers en KTM dealers mee.

Q: Is er ooit ruzie ontstaan tussen jullie?
A: Hoewel we elkaar best wel eens liever achter het behang zouden willen plakken, hebben we tijdens de reis geen ruzie onderling gehad. Iedereen was zich er van bewust dat dit ons gezamenlijke einddoel zou schaden.

Q: Hebben jullie afspraken gemaakt over “Samen uit, samen thuis”?
A: Hoewel geen fijn onderwerp vooraf, hebben we hier afspraken over gemaakt. Wat te doen bij medische problemen en bij serieuze technische mankementen? Het is beter om hier vooraf afspraken over te maken, dan pas onderweg. We hebben de afspraak gemaakt dat wel maximaal één week wachten en dan door reizen onder voorwaarde dat de achterblijver(s) veilig is en zich zelfstandig kan redden. De motorrijders hebben er bijvoorbeeld qua bagage er rekening mee gehouden dat zij zelfstandig door konden rijden, mocht de auto uitvallen en visa versa.

Q: Zouden jullie het weer doen?
A: Ja, al misschien niet iedereen weer op de motor

Q: Hoe navigeerde jullie, met kaarten of met een navigatiesysteem?
A: Wij hebben allemaal gebruik gemaakt van Garmin navigatie met open source kaarten (omdat Garmin niet het gehele gebied dekt). Hierdoor hadden we dezelfde route opties. Door de coördinaten uit de navigatie door te geven per sms, konden we de locatie van bijvoorbeeld een hotel doorgeven naar achterblijvers. De navigatie werkte verrassend goed, zelfs op de onverharde zandpaden van Mongolië. SMS-jes kwamen soms pas na uren aan. Naast de navigatie hadden we ook papieren kaarten bij ons. Deze gebruikte we vooral om de route voor meerdere dagen uit te stippelen en minder onderweg.

Q: Zijn jullie wel eens verkeerd gereden?
A: Ach, dat gebeurt wel eens, maar de navigatie rekent snel weer een alternatief. Sporadisch reden we tegen het verkeer in of een werkvak op met wegwerkzaamheden. Eénmaal zijn we in de klei weggezakt en moest de auto met lokale hulp weer ontzet worden.

Q: Zijn jullie andere reizigers tegengekomen?
A: Overal kom je andere reizigers tegen. In de hotels ontmoetten we ook reizigers die de andere kant op reizen. Het is leuk om ervaringen aan elkaar uit te wisselen. Nederlanders kom je overal tegen. Of het nu mensen zijn die drie jaar op reis zijn of iemand die lopend op weg naar Beijing was.

Q: Was het lastig om in ieder land aan lokaal geld te komen?
A: Verschillende landen, verschillende valuta’s. Geld wisselen was niet zozeer het probleem. Het was soms lastiger om in te schatten hoeveel geld je nodig hebt per land. Meestal stopten we vlak voor de grens om het resterende geld aan diesel te besteden. Ook hebben we onderweg geld gewisseld met tegemoetkomende reizigers.

Q: Waren er voldoende geldautomaten beschikbaar of hadden jullie contant geld mee?
A: Wij hadden contant geld bij ons in zowel dollars als euro’s. Dollars bleek in de “stannen” het handigste. In veel landen in Azië was geld opnemen alleen mogelijk in de grotere steden. Ook de hotels in de steden accepteerde credit cards. Tussen de steden ben je meer op contant geld aangewezen.

Q: Zijn jullie ziek geweest?
A: Iedereen van ons heeft wel eens een dag gehad waarbij hij zich niet lekker voelde. Ieder op andere lokaties maar veelal in Oezbekistan en Tadzjikistan. Meer dan een dag is dit bij niemand geweest. Het heeft ook onze route en planning niet beïnvloed.

Bezienswaardigheden


Oostenrijk - Kehlsteinhaus
Slovenië - Castle Ljubljana
Kroatië - Plitvice
Kroatië - Dubrovnik
Bosnië en Herzegovina - Oude brug Mostar
Montenegro - Baai van Kotor
Montenegro - Mausoleum
Albanië - Shkoder
Albanië - Rozafa Castle
Albanië - Kasteel Kruja
Albanië - Skanderbegplein Tirana
Albanië - Et'hem_Moskee
Albanië - Berat
Griekenland - Meteora
Griekenland - Metsovo
Griekenland - Thessiloniki
Griekenland - Aggitis Cave Drama
Turkije - Paard van Troje
Turkije - Safranbolu
Turkije - Amasya
Turkije - Sumela klooster
Georgië - Ushguli
Georgië - Kazbegi klooster
Armenië - Akhtala Monastery
Azerbeidzjan - Mud vulcano
Azerbeidzjan - Baku Flame Towers
De Ferry van Baku naar Turkmenbashi
Azerbeidzjan - Ferry Baku
Turkmenistan - Mausoleum Turkmenbasi
Turkmenistan - Ashgabat
Turkmenistan - Gaskrater
Oezbekistan - Moynaq Ship Graveyard
Oezbekistan - Xiva
Oezbekistan - Buchara
Oezbekistan - Registan plein
Tadzjikistan - Dushanbe
De Garan Chashma hotsprings langs de Pamir Highway
Tadzjikistan - Garam Chashma hotsprings
Tadzjikistan - Pamir Highway
Tadzjikistan - Bibi Fatima hotsprings
De universiteit van Osh
Kirgizië - Osh University
Kirgizië - Son Kul Lake
Kirgizie - White House Biskek
Kirgizië - Kerk van Karasol
Kazachstan - Charyn Canyon
Het centrale plein in de hoofdstad Ulaanbaatar
Mongolië - Ulaanbaatar
Mongolië - Turtle Rock
Mongolië - Genghis Khan Monument
Japan - Imperial Palace
Japan - Tokio