Van HIERO naar TOKIO

Met de auto en motor over land van Amsterdam naar Tokio

Het idee


Allert Stolp

Katwijk

Milko de Jonge

Amsterdam

Wilco Troost

Maarsen

Ronald van der Veer

Voorhout

Vier avonturiers hebben het plan opgevat om in 100 dagen van Amsterdam naar Tokio te rijden. Twee met de auto, twee met de motor. De reis gaat door twintig verschillende landen. Na Nederland, gaat de route door Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, Bosnië Herzegovina, Montenegro, Albanië, Griekenland, Turkije, Georgië, Azerbeidzjan, Turkmenistan, Oezbekistan, Tadzjikistan, Kirgizië, Kazachstan, Rusland, Mongolië en uiteindelijk Japan.

Zoals met veel plannen, die mooiste ideeën ontstaan onder het genot van een drankje in de kroeg. In 2011 ontstond het idee om over land naar Kaapstad te rijden. Met de motor? Met de auto? Het leek een bijzondere maar ook bijna onuitvoerbare missie.

De plannen veranderde. Afrika was een lastig en niet altijd veilige reisroute. Het nieuwe einddoel werd Shanghai in China. Tijdens de vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam begin 2013 bleek dat het praktisch onmogelijk is om met een motor China in te komen. Een domper op de reisplannen.

Al snel kwam Vladivostok in het vizier in het oosten van Rusland. Het stapje om daarvandaan de oversteek te maken naar Japan om te eindigen in Tokio lag al snel voor de hand.

De reisroute



Week 1 : Van Amsterdam naar Tirana in Albanië.
Week 2 : Vanuit Albanië, via Thessaloniki komen we via Troje Turkije binnen
Week 3 : Via de noord zijde van Turkije gaan we langs Safranbolu, Trabzon, Sumala tot de Georgische grens
Week 4 : Vanuit het hooggelegen Kazbegi klooster in Georgië naar Baku in Azerbeidjan
Week 5 : Van Ashgabad in Turkmenistan, naar Xiva, Buchara en Samarkand in Oezbekistan
Week 6 : Het eerste gedeelte van de Pamir Highway in Tadzjikistan
Week 7 : Via het oosten van Tadzjikistan naar Osh in Kirgizië
Week 8 : Door de hooglanden van Kirgizië
Week 9 : Door Kazachstan naar Elgii in Mongolië
Week 10 : Naar de Mongolese hoofdstad Ulan Batoor
Week 11 : Door Mongolië
Week 12 : De grens met Rusland weer over en verder oostwaarts
Week 13 : Naar de Ferry in Sakhalin
Week 14 : Op weg naar Tokio door Japan
Week 15 : Aankomst op dag 100 in Tokio



Nederland
Hoofdstad: Amsterdam
Inwoners: 16,9 Miljoen
Oppervlakte : 41.526 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Nederlands
Geplande periode: 1 mei 2016
Duitsland
Hoofdstad: Berlijn
Inwoners: 82,5 Miljoen
Oppervlakte : 356.974 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Duits
Geplande periode: 1-2 mei 2016
Oostenrijk
Hoofdstad: Wenen
Inwoners: 8,18 Miljoen
Oppervlakte : 83.850 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Duits
Geplande periode: 2-3 mei 2016
Slovenië
Hoofdstad: Ljubljana
Inwoners: 2,0 Miljoen
Oppervlakte : 20.273 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Sloveens, Italiaans en Hongaars
Geplande periode: 3 mei 2016
Kroatie
Hoofdstad: Zagreb
Inwoners: 4,5 Miljoen
Oppervlakte : 56.542 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Kroatisch
Geplande periode: 3-5 mei 2016
Bosnië en Herzegovina
Hoofdstad: Sarajevo
Inwoners: 3,9 Miljoen
Oppervlakte : 51.209 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Bosnisch, Servisch
Geplande periode: 4-5 mei 2016
Montenegro
Hoofdstad: Podgorica
Inwoners: 0,65 Miljoen
Oppervlakte : 14.026 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Montenegrijs, Servisch
Geplande periode: 5-6 mei 2016
Albanië
Hoofdstad: Tirana
Inwoners: 3,6 Miljoen
Oppervlakte : 28.748 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Albanees
Geplande periode: 6-9 mei 2016
Griekenland
Hoofdstad: Athene
Inwoners: 10,6 Miljoen
Oppervlakte : 131.957 km2
Tijdsverschil : +1 uur t.o.v. Nederland
Taal : Grieks
Geplande periode: 9-11 mei 2016
Turkije
Hoofdstad: Ankara
Inwoners: 72,3 Miljoen
Oppervlakte : 769.360 km2
Tijdsverschil : +1 uur t.o.v. Nederland
Taal : Turks
Geplande periode: 11-17 mei 2016
Georgië
Hoofdstad: Tbilisi
Inwoners: 4,9 Miljoen
Oppervlakte : 69.700 km2
Tijdsverschil : +3 uur t.o.v. Nederland
Taal : Georgisch
Geplande periode: 17-27 mei 2016
Azerbeidzjan
Hoofdstad: Bakoe
Inwoners: 9,7 Miljoen
Oppervlakte : 86.600 km2
Tijdsverschil : +3 uur t.o.v. Nederland
Taal : Azerbeidzjaans
Geplande periode: 25-31 mei 2016
Turkmenistan
Hoofdstad: Asjchabad
Inwoners: 5,1 Miljoen
Oppervlakte : 488.100 km2
Tijdsverschil : +4 uur t.o.v. Nederland
Taal : Turkmeens
Geplande periode: 1-3 juni 2016
Oezbekistan
Hoofdstad: Tasjkent
Inwoners: 28,9 Miljoen
Oppervlakte : 447.400 km2
Tijdsverschil : +4 uur t.o.v. Nederland
Taal : Oezbeeks
Geplande periode: 3-9 juni 2016
Tadzjikistan
Hoofdstad: Doesjanbe
Inwoners: 8,0 Miljoen
Oppervlakte : 142.600 km2
Tijdsverschil : +4 uur t.o.v. Nederland
Taal : Tadzjieks Perzisch
Geplande periode: 9-19 juni 2016
Kirgizie
Hoofdstad: Bishkek
Inwoners: 5,2 Miljoen
Oppervlakte : 198.500 km2
Tijdsverschil : +5 uur t.o.v. Nederland
Taal : Kirgizisch, Russisch
Geplande periode: 19-25 juni 2016
Kazachstan
Hoofdstad: Astana
Inwoners: 17,9 Miljoen
Oppervlakte : 16.009.600 km2
Tijdsverschil : +4 / +5 uur t.o.v. Nederland
Taal : Kazachs, Russisch
Geplande periode: 25 jun-4 jul 2016
Rusland
Hoofdstad: Moskou
Inwoners: 143,4 Miljoen
Oppervlakte : 17.075.400 km2
Tijdsverschil : +2 / +10 uur t.o.v. Nederland
Taal : Russisch
Geplande periode: 4/7-6/7 22/7-2/8 2016
Mongolië
Hoofdstad: Ulaanbaatar
Inwoners: 2,9 Miljoen
Oppervlakte : 1.564.116 km2
Tijdsverschil : +6 / +7 uur t.o.v. Nederland
Taal : Mongools
Geplande periode: 6-22 juli 2016
Japan
Hoofdstad: Tokio
Inwoners: 127,5 Miljoen
Oppervlakte : 377.819 km2
Tijdsverschil : +9 uur t.o.v. Nederland
Taal : Japans
Geplande periode: 2-8 augustus 2016

Weblog


Het Konsay lake Kazachstan

27
October
2016
By: Ronald
Post on : Wednesday October 23rd 2019 | Post by : Ronald

We hebben besloten om de route wat te verleggen. Oorspronkelijk zouden we via Bishkek, de hoofdstad van Kirgizie, naar Almaty rijden in Kazachstan. We besluiten echter om in Kirgizie onderlangs het tweehonderd kilometer lange Issyl Kul meer te rijden en via Karakol de grensovergang naar Kazachstan te nemen. Deze grensovergang ligt veel oostelijker. Net over de grens hier ligt het Konsay lake. Een meer in het berggebied rond de grens, dat ontstaan is tijdens een landverschuiving. De bomen die oorspronkelijk op de plek van het water stonden, steken nog altijd uit het water met hun kale stammen. De weg er naar toe is een ware uitdaging. Veel meer dan een karrenspoor is het niet. Tot tweemaal toe moeten we een rivier doorkruisen. Het water spettert flink op. Zonder problemen komen we aan de overzijde. In de nabijheid van het meer hebben we overnacht. s Avonds sloten we ons aan bij een kampvuur met Kazakken. Gelukkig spraken enkele van hen Engels. De vodka ging rond en er werd gezongen en gelachen. Wat een gastvrijheid.



Post on : Wednesday October 23rd 2019
Mooie foto , ziet er heel sprookjesachtig uit ! Groetjes, Wim en Yvonne

Post on : Wednesday October 23rd 2019
toch origineler dan werken en weeklijsten maken hè Milko. Geniet van alle belevenissen! Groetjes, de Kloetjes

Post on : Wednesday October 23rd 2019
Volgens mij ga jij nooit meer aan het werk.Wat maken jullie een hoop mee.Groet Leo




Overnachten in een yurt

27
October
2016
By: Ronald
Post on : Wednesday October 23rd 2019 | Post by : Ronald

Het Son Kul meer in Kirgizië ligt op ruim drieduizend meter. Een steile bergpas leidt naar het krater achtige meer. Boven gekomen worden we beloond met een uitzicht op het heldere blauwe water met de besneeuwde bergtoppen op de achtergrond. Wat een prachtige omgeving. In een van de yurt hotels kunnen we overnachten en kunnen we aanschuiven voor het avondeten. Samen met een groepje Fransen, een Duitser en een Nederlander. Op deze hoogte wordt het fris als de zo'n onder gaat. De temperatuur blijft met enkele graden boven het vriespunt. Al vroeg duiken we onze slaapzakken in en trekken er een extra deken over heen. Wat een mooie plek om te overnachten.





Over de helft

22
October
2016
By: Ronald
Post on : Wednesday October 23rd 2019 | Post by : Ronald

Met het binnenrijden van Kirgizië, zijn we ook over de helft van onze reis. We zijn iets meer dan vijftig dagen onderweg. In totaal hebben we al zo'n 12.000 kilometer afgelegd. In de komende vijftig dagen trekken we Door Kirgizië, Kazachstan, Mongolië, Rusland en de eindbestemming Japan.



Post on : Wednesday October 23rd 2019
Foto: Op de bergpas tussen Osh en Kazarman in Kirgizië.




De Pamir highway

22
October
2016
By: Ronald
Post on : Wednesday October 23rd 2019 | Post by : Ronald

Een van de hoogtepunten van onze reis is de Pamir highway door Tadzjikistan. Een grotendeels onverharde weg langs de grens met Afghanistan. Aan weerszijde van de grensrivier steile bergketens. Een prachtige omgeving om door heen te rijden. Brutus hield het redelijk op de onverharde wegen. We zijn alleen de uitlaat en de kentekenplaat verloren. De uitlaat is gerepareerd en de kentekenplaat is nu van karton.





vijfenhalf uur aan de grens

22
October
2016
By: Ronald
Post on : Wednesday October 23rd 2019 | Post by : Ronald

De grensovergang tussen Oezbekistan en Tadzjikistan was een ware beproeving. Met name om Oezbekistan uit te komen kostte meer tijd dan er in. Het leek wel of alles open moest en alles gecontroleerd moest worden. Met name was er extra veel aandacht voor alle medicijnen. Ook de usb stick en telefoons werden gecontroleerd. Na vier uur konden we Door naar de grens met Tadzjikistan. Dit verliep veel gemoedelijker. Welcome in Tadzjikistan! Helaas viel de stroom uit, waardoor we moesten wachten tot de computer weer actief werd. Uiteindelijk reden we in het donker naar Dushanbe.



Post on : Wednesday October 23rd 2019
Dat was toch een voordeel van de Sovjet Unie. In die tijd reisden we zonder grenzen te passeren door de hele unie.




De 10.000 kilometer gepasseerd

10
October
2016
By: Ronald
Post on : Wednesday October 23rd 2019 | Post by : Ronald

Op dag veertig, op weg naar Samarkand zijn we de 10.000 kilometer grens gepasseerd. 10.000 kilometer van huis en nog ongeveer 15.000 kilometer tot het einddoel Tokyo. Het midden van de reis zal ergens op de Pamir Highway in Tadzjikistan zijn.





Khiva, Buchara en Samarkand

10
October
2016
By: Ronald
Post on : Wednesday October 23rd 2019 | Post by : Ronald

Oezbekistan nam vroeger een belangrijke plek in op de zijderoute. Vooral de drie steden, Khiva, Buchara en Samarkand vormden zich tot handelssteden. In de steden staan prachtige moskeeën en koranscholen. Khiva, de eerste stad die we bezocht hebben, ligt binnen een lemen stadsmuur. Zodra je door de stadspoort loopt, is er alleen maar pracht van met mozaïek versierde gevels. Vanuit de oude 47 meter hoge minaret is er uitzicht over het stadje. Ook het centrum van Buchara kent deze prachtige bouwstijl. Hier is het dagelijkse leven meer vermengd met de oude gebouwen. Een mooie combinatie. Samarkand is vooral bekend om het Registan plein. Op dit plein staan één moskee en twee koranscholen tegenover elkaar. Dit is misschien wel de bekendste plek van Oezbekistan. Vooral s avonds geeft dit een schitterend plaatje.



Post on : Wednesday October 23rd 2019
Prachtig! Wat een geweldige ervaringen en dank dat ik een beetje mee mag reizen☺️ Groeten uit een bewolkt en regenachtig Leiden. Simone

Post on : Wednesday October 23rd 2019
Ik was er in 1977. Toen werd al gewerkt aan renovatie en was ik al erg onder de indruk van Buchara en vooral Samarkand.




Kamperen in niemandsland

06
October
2016
By: Ronald
Post on : Wednesday October 23rd 2019 | Post by : Ronald

De grensovergangen zijn soms wel een dingetje. Een formuliertje hier, een stempeltje daar. Het kost gewoon tijd. En dan hebben we gelukkig nog geen enkele keer alles uit Brutus hoeven halen, want dan zijn we nog wel even bezig. Bij de grensovergang van Turkmenistan naar Oezbekistan ging het Turkmenistan uit prima, maar aangekomen bij de Oezbeekse grens bleek deze gesloten. Dicht! Er zat niets anders op ons tentje voor de gesloten poort op te zetten, eten te koken en te wachten tot de volgende ochtend tot de grens weer open ging.



Post on : Wednesday October 23rd 2019
Officieel in Niemandsland!




Door to hell

06
October
2016
By: Ronald
Post on : Wednesday October 23rd 2019 | Post by : Ronald

Misschien wel een van de meest bizarre bestemmingen tijdens onze reis in de gas krater van Derwaze. Niets voor niets wordt deze krater the door to Hell genoemd. De krater brandt al sinds 1971. Geologen stuitte toen op een met gas gevulde grot. De boortoren storte in, waardoor een groot gat van 70 meter doorsnede ontstond. Om ontlading van giftig gas te voorkomen, besloot men het af te branden. Men hoopte dat het gas binnen enkele dagen opgebrand zou zijn. Nu, 40 jaar later, brandt het nog steeds.



Post on : Wednesday October 23rd 2019
Hee, is de drone uit de doos gehaald?

Post on : Wednesday October 23rd 2019
Beste pica so far! Hoeveel fietsers zijn jullie al tegengekomen?

Post on : Wednesday October 23rd 2019
Vette dope Allert! ;) Topfoto! (Dirk)

Post on : Wednesday October 23rd 2019
Wat een avonturen, en hoe leuk om dit mee beleven. Milko, groetjes van mij Isabelle uit het Zuwe

Post on : Wednesday October 23rd 2019
o, wauw die krater ziet er indrukwekkend uit zeg. Lekker warm zeker zo een haardvuurtje? Tjonge wat een reis maken jullie. Super tof! Groet van hier en tot de volgende update :) Maria




Vast op de Kaspische zee

06
October
2016
By: Ronald
Post on : Wednesday October 23rd 2019 | Post by : Ronald

De boottocht tussen Azerbeidzjan en Turkmenistan is een onzeker factor in onze reis. De boot is een vrachtboot en vaart alleen als er voldoende vracht aan boort is. Als we in de haven komen blijkt er s avonds een boot te gaan. Wanneer de volgende boot gaat is niet duidelijk. De dag er na lijkt onwaarschijnlijk. We besluiten de boot te nemen. Na redelijk wat formaliteiten en enkele uren wachten kunnen we aan boord van de Turkmeense ferry. Als we de volgende ochtend wakker worden en land in zicht zien, nemen we snel een douche en pakken onze spullen in. Een vrachtwagen chauffeur gebaart echter, dat dit nog steeds Azerbeidzjan is. We zijn enkel de haven uit gevaren. We liggen voor anker. De hele dag gebeurt er niets. s Nachts ook niet. Uit gebaren begrijpen we dat de golven te hoog zijn, maar het kan ook zo zijn dat men aan deze zee van zee wacht tot toestemming in Turkmenistan. Pas na 48 uur wachten komt de boot in beweging. Na de derde nacht in onze hut zien we de volgende dag Turkmenbashi liggen. Toch duurt het dan nog tot negen uur s avonds wachten voordat we van boord kunnen. De douane formaliteiten kosten ook uren. Om een uur s nachts zijn we in ons hotel, maar wel in Turmenistan. Een nieuwe etappe van ons avontuur.



Post on : Wednesday October 23rd 2019 | Post by : Ronald
Op de foto: Brutus in het laadruim van de boot, Ronald

Post on : Wednesday October 23rd 2019
Zo dat is een aardig boottochtje geworden!

Post on : Wednesday October 23rd 2019
Het is leuk om via Spot op facebook te zien waar jullie zijn. Nog leuker is het lezen van verhalen zoals deze. Thanx!

Post on : Wednesday October 23rd 2019
Goed verhaal Ronald, lekker kort :-P

Post on : Wednesday October 23rd 2019
Hadden jullie voldoende voedsel en drinken aan boord?

Post on : Wednesday October 23rd 2019
Née the Milko what even

Post on : Wednesday October 23rd 2019
Née the Milko what even




Eerdere berichten

Ons volgen:

Meld je aan en volg ons. Je ontvangt een emailtje bij ieder nieuw bericht op onze website

De reis is helaas al voorbij. Je kunt ons niet meer volgen. Als je meer informatie wilt hebben over de reis of vragen hebt, kun je via het contact formulier contact opnemen.






Eerdere berichten

Video van Amsterdam naar Tokyo
TOKYO !!!!
Vladivostok
Geloof of bijgeloof
Tot de assen in de modder
Mongolie en andere ongemakken
Aanvaring met een steppen-arend
Standbeeld Chinggis Khaan
Herstellen van de voertuigen
Kloosters van Mongolie
Mongools worstelen
De wegen in Mongolie
De grens over met Mongolie
De Altai mountains
Op onderdelen wachten in Semey
Zwaailicht in het schemer
De waterdoorkruising
Het Konsay lake Kazachstan
Overnachten in een yurt
Over de helft
De Pamir highway
vijfenhalf uur aan de grens
De 10.000 kilometer gepasseerd
Khiva, Buchara en Samarkand
Kamperen in niemandsland
Door to hell
Vast op de Kaspische zee
Afscheid van Georgië
feestdag in Tiblisi
Door naar Kazbegi
Er gaat een lampje branden ...
Reageren?
De kerk van Kazbegi
Op naar Ushguli
Offroad naar Ushguli
Zijn jullie van Hiero naar Tokio?
Rijbewijs weer terug
De kop is er af
Via Albanie naar Griekenland
Montenegro
Het is begonnen...
De start
Vertrek vanaf het Oosterdok
De laatste loodjes en het uitzwaaien
De laatste week voor vertrek
De versnellingsbak demonteren
Japan in vogelvlucht
Proefdraaien in de Ardennen
Over 100 dagen : Kazachstan
De spanning neemt toe
De ferry vaart niet meer
De eerste visa zijn binnen
Midlifecruiser.com
De voorbereidingen zijn in volle gang
Video Pamir Highway
Nog precies 100 dagen tot vertrek
Het eerste visum
De grote visa-puzzel
Een snorkel op de auto
Sleutelcursus
Tokio of Tokyo?
De gaskrater van Turkmenistan
Reageren nu mogelijk
Nog precies één half jaar
Vierde bijeenkomst
Daktent gemonteerd op de auto
Auto gekocht
Nog precies 200 dagen
Video Mongol Rally
Proefrit Landrover Discovery 1
Welke kleur moet het worden?
Landkaarten aangeschaft
Eerste bijeenkomst
Eindbestemming wordt Tokio

Contact opnemen



Van Hiero naar Tokio
Deelnemers
Allert Stolp
Milko de Jonge
Wilco Troost
Ronald van der Veer
Email
info@vanhieronaartokio.nl

Bezienswaardigheden


Oostenrijk - Kehlsteinhaus
Slovenië - Castle Ljubljana
Kroatië - Plitvice
Kroatië - Dubrovnik
Bosnië en Herzegovina - Oude brug Mostar
Montenegro - Baai van Kotor
Montenegro - Mausoleum
Albanië - Shkoder
Albanië - Rozafa Castle
Albanië - Kasteel Kruja
Albanië - Skanderbegplein Tirana
Albanië - Et'hem_Moskee
Albanië - Berat
Griekenland - Meteora
Griekenland - Metsovo
Griekenland - Thessiloniki
Griekenland - Aggitis Cave Drama
Turkije - Paard van Troje
Turkije - Safranbolu
Turkije - Amasya
Turkije - Sumela klooster
Georgië - Ushguli
Georgië - Kazbegi klooster
Armenië - Akhtala Monastery
Azerbeidzjan - Mud vulcano
Azerbeidzjan - Baku Flame Towers
De Ferry van Baku naar Turkmenbashi
Azerbeidzjan - Ferry Baku
Turkmenistan - Mausoleum Turkmenbasi
Turkmenistan - Ashgabat
Turkmenistan - Gaskrater
Oezbekistan - Moynaq Ship Graveyard
Oezbekistan - Xiva
Oezbekistan - Buchara
Oezbekistan - Registan plein
Tadzjikistan - Dushanbe
De Garan Chashma hotsprings langs de Pamir Highway
Tadzjikistan - Garam Chashma hotsprings
Tadzjikistan - Pamir Highway
Tadzjikistan - Bibi Fatima hotsprings
De universiteit van Osh
Kirgizië - Osh University
Kirgizië - Son Kul Lake
Kirgizie - White House Biskek
Kirgizië - Kerk van Karasol
Kazachstan - Charyn Canyon
Het centrale plein in de hoofdstad Ulaanbaatar
Mongolië - Ulaanbaatar
Mongolië - Turtle Rock
Mongolië - Genghis Khan Monument
Japan - Imperial Palace
Japan - Tokio