Van HIERO naar TOKIO

Met de auto en motor over land van Amsterdam naar Tokio

Het idee


Allert Stolp

Katwijk

Milko de Jonge

Amsterdam

Wilco Troost

Maarsen

Ronald van der Veer

Voorhout

Vier avonturiers hebben het plan opgevat om in 100 dagen van Amsterdam naar Tokio te rijden. Twee met de auto, twee met de motor. De reis gaat door twintig verschillende landen. Na Nederland, gaat de route door Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, Bosnië Herzegovina, Montenegro, Albanië, Griekenland, Turkije, Georgië, Azerbeidzjan, Turkmenistan, Oezbekistan, Tadzjikistan, Kirgizië, Kazachstan, Rusland, Mongolië en uiteindelijk Japan.

Zoals met veel plannen, die mooiste ideeën ontstaan onder het genot van een drankje in de kroeg. In 2011 ontstond het idee om over land naar Kaapstad te rijden. Met de motor? Met de auto? Het leek een bijzondere maar ook bijna onuitvoerbare missie.

De plannen veranderde. Afrika was een lastig en niet altijd veilige reisroute. Het nieuwe einddoel werd Shanghai in China. Tijdens de vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam begin 2013 bleek dat het praktisch onmogelijk is om met een motor China in te komen. Een domper op de reisplannen.

Al snel kwam Vladivostok in het vizier in het oosten van Rusland. Het stapje om daarvandaan de oversteek te maken naar Japan om te eindigen in Tokio lag al snel voor de hand.

De reisroute



Dag 1 - Reisverslag "Vertrek uit Amsterdam" (Nederland)
Dag 2 - Reisverslag "Door Duitsland" (Duitsland)
Dag 3 - Reisverslag "Kasteel van Ljubljana" (Oostenrijk)
Dag 4 - Reisverslag "Plitvice meren in de regen" (Kroatië)
Dag 5 - Reisverslag "Aan de baai van Kotor" (Bosnië en Herzegovina)
Dag 6 - Reisverslag "Over de Albaanse grens" (Montenegro)
Dag 7 - Reisverslag "Rijden door Tirana" (Albanië)
Dag 8 - Reisverslag "Ottomaanse huizen van Berat" (Albanië)
Dag 9 - Reisverslag "Van Gjirokaster naar Metsovo" (Albanië)
Dag 10 - Reisverslag "De kloosters van Meteora" (Griekenland)
Dag 11 - Reisverslag "De grotten van Alistrati" (Griekenland)
Dag 12 - Reisverslag "Het paard van Troje" (Griekenland)
Dag 13 - Reisverslag "De Tempel van Athene" (Turkije)
Dag 14 - Reisverslag "Historisch Safranbolu" (Turkije)
Dag 15 - Reisverslag "Voetbalfeest in Amasya" (Turkije)
Dag 16 - Reisverslag "Rijbewijs weer terug" (Turkije)
Dag 17 - Reisverslag "De D915 is ‘Kapali’" (Turkije)
Dag 18 - Reisverslag "Naar Batumi in Georgië" (Turkije)
Dag 19 - Reisverslag "Een typisch Russisch hotel" (Georgië)
Dag 20 - Reisverslag "De bergweg naar Ushguli" (Georgië)
Dag 21 - Reisverslag "Feest in het Imperial Hotel" (Georgië)
Dag 22 - Reisverslag "Van Kusaisi naar Gori" (Georgië)
Dag 23 - Reisverslag "Tsminda Sameba kerk Kasbeki" (Georgië)
Dag 24 - Reisverslag "Het enige hotel lijkt gesloten" (Georgië)
Dag 25 - Reisverslag "De verwarming is kapot" (Georgië)
Dag 26 - Reisverslag "Onafhankelijkheidsdag in Tbilisi" (Georgië)
Dag 27 - Reisverslag "Grens over naar Azerbeidzjan" (Georgië)
Dag 28 - Reisverslag "Moddervulkanen van Gobustan" (Azerbeidzjan)
Dag 29 - Reisverslag "Wachten op de boot" (Azerbeidzjan)
Dag 30 - Reisverslag "Zijn we al in Turkmenistan?" (Azerbeidzjan)
Dag 31 - Reisverslag "Vast op de Kaspische Zee" (Azerbeidzjan)
Dag 32 - Reisverslag "Eindelijk Turkmenistan" (Azerbeidzjan)
Dag 33 - Reisverslag "Toch naar Yangykala" (Turkmenistan)
Dag 34 - Reisverslag "Zwemmen in ondergrondse grot" (Turkmenistan)
Dag 35 - Reisverslag "‘No Pictures, No Pictures’" (Turkmenistan)
Dag 36 - Reisverslag "De grens is gesloten" (Turkmenistan)
Dag 37 - Reisverslag "Betoverend Khiva" (Oezbekistan)
Dag 38 - Reisverslag "Dwalen door oud Khiva" (Oezbekistan)
Dag 39 - Reisverslag "Door de Kyzylkoem woestijn" (Oezbekistan)
Dag 40 - Reisverslag "Het Samarkend Registan plein" (Oezbekistan)
Dag 41 - Reisverslag "Het paleis van Timur Lenk" (Oezbekistan)
Dag 42 - Reisverslag "Porno Gesmokkeld" (Oezbekistan)
Dag 43 - Reisverslag "De hoofdstad van Tadzjikistan" (Tadzjikistan)
Dag 44 - Reisverslag "Landverschuivingen" (Tadzjikistan)
Dag 45 - Reisverslag "De uitlaat breekt af" (Tadzjikistan)
Dag 46 - Reisverslag "Baden in een mineraalbad" (Tadzjikistan)
Dag 47 - Reisverslag "De Wakhan valley" (Tadzjikistan)
Dag 48 - Reisverslag "Over de Khargush pass" (Tadzjikistan)
Dag 49 - Reisverslag "We zijn Wilco kwijt" (Tadzjikistan)
Dag 50 - Reisverslag "Over de hoge Ak-Baital pass" (Tadzjikistan)
Dag 51 - Reisverslag "Weer bijkomen in Osh" (Kirgizië)
Dag 52 - Reisverslag "De Troon van Salamon" (Kirgizië)
Dag 53 - Reisverslag "Mistig op de bergtop" (Kirgizië)
Dag 54 - Reisverslag "Overnachten in een yurt" (Kirgizië)
Dag 55 - Reisverslag "Plov met salade" (Kirgizië)
Dag 56 - Reisverslag "Vodka bij Lake Kolsai" (Kirgizië)
Dag 57 - Reisverslag "Spectaculaire Charyn Canyon" (Kazachstan)
Dag 58 - Reisverslag "De kathedralen van Almaty" (Kazachstan)
Dag 59 - Reisverslag "Naar het Altyn Emel N.P." (Kazachstan)
Dag 60 - Reisverslag "De Singing Sanddunes" (Kazachstan)
Dag 61 - Reisverslag "Op zoek naar een Gamma" (Kazachstan)
Dag 62 - Reisverslag "We mogen niet betalen" (Kazachstan)
Dag 63 - Reisverslag "Met 133 km/u over de weg" (Kazachstan)
Dag 64 - Reisverslag "Een biertje in Semey" (Kazachstan)
Dag 65 - Reisverslag "Rondwandeling door Semey" (Kazachstan)
Dag 66 - Reisverslag "Welcome, welcome in Russia" (Kazachstan)
Dag 67 - Reisverslag "Het accu lampje gaat branden" (Rusland)
Dag 68 - Reisverslag "Iedereen lijkt dronken" (Rusland)
Dag 69 - Reisverslag "Desolaat Kosh Agach" (Rusland)
Dag 70 - Reisverslag "Wachten voor de grens" (Rusland)
Dag 71 - Reisverslag "Prachtige valleien en meren" (Mongolië)
Dag 72 - Reisverslag "De weg wordt geasfalteerd" (Mongolië)
Dag 73 - Reisverslag "Traditioneel worstelen" (Mongolië)
Dag 74 - Reisverslag "Van Bayanghongor naar Arvaikheer" (Mongolië)
Dag 75 - Reisverslag "Glibberen over het modderpad" (Mongolië)
Dag 76 - Reisverslag "Het Erdene Zuu monastery" (Mongolië)
Dag 77 - Reisverslag "Binnenrijden Ulaanbaatar" (Mongolië)
Dag 78 - Reisverslag "Dwalen door Ulaanbaatar" (Mongolië)
Dag 79 - Reisverslag "De voorvering is gebroken" (Mongolië)
Dag 80 - Reisverslag "Het Genghis Khan ruiterbeeld" (Mongolië)
Dag 81 - Reisverslag "Aanrijding met een arend" (Mongolië)
Dag 82 - Reisverslag "Feest in Choibalsan" (Mongolië)
Dag 83 - Reisverslag "Geweigerd in het restaurant" (Mongolië)
Dag 84 - Reisverslag "Water over de motorkap" (Rusland)
Dag 85 - Reisverslag "De Trans Siberian highway" (Rusland)
Dag 86 - Reisverslag "Hebben we een lekke band?" (Rusland)
Dag 87 - Reisverslag "Belaagd door vliegen" (Rusland)
Dag 88 - Reisverslag "De grensstad Blagovesnchensk" (Rusland)
Dag 89 - Reisverslag "Joodse Oblast Birobidzhan" (Rusland)
Dag 90 - Reisverslag "We komen iedereen weer tegen" (Rusland)
Dag 91 - Reisverslag "Varen over de Amur rivier" (Rusland)
Dag 92 - Reisverslag "Op zoek naar een hotel" (Rusland)
Dag 93 - Reisverslag "Binnen rijden Vladivostok" (Rusland)
Dag 94 - Reisverslag "Afscheid van de auto" (Rusland)
Dag 95 - Reisverslag "Op weg naar Japan" (Rusland)
Dag 96 - Reisverslag "Zes uur in Zuid Korea" (Zuid Korea)
Dag 97 - Reisverslag "Papiertje, formuliertje en stempeltje" (Japan)
Dag 98 - Reisverslag "De Hiroshima herdenking" (Japan)
Dag 99 - Reisverslag "Koelvloeistof lekkage" (Japan)
Dag 100 - Reisverslag "TOKYO" (Japan)
Dag 101 - Reisverslag "Afscheid van Brutus" (Japan)
Dag 102 - Reisverslag "De tempels van Tokyo" (Japan)
Dag 103 - Reisverslag "De Shibuya crossing" (Japan)
Dag 104 - Reisverslag "Met 300 km/pu naar Kyoto" (Japan)
Dag 105 - Reisverslag "Het Gouden paviljoen" (Japan)
Dag 106 - Reisverslag "De tempel van Nara" (Japan)
Dag 107 - Reisverslag "De filosofen route" (Japan)
Dag 108 - Reisverslag "Het Daimonji Bonfire festival" (Japan)
Dag 109 - Reisverslag "Per trein naar Osaka" (Japan)
Dag 110 - Reisverslag "Het strand van Suma" (Japan)
Dag 111 - Reisverslag "Het Osaka Castle" (Japan)
Dag 112 - Reisverslag "Walvishaaien en dolfijnen" (Japan)
Dag 113 - Reisverslag "Vaarwel Japan" (Japan)
Dag 114 - Reisverslag "Door de datumgrens" (Verenigde Staten)
Dag 115 - Reisverslag "De Hollywood letters" (Verenigde Staten)
Dag 116 - Reisverslag "Gokken in Las Vegas" (Verenigde Staten)
Dag 117 - Reisverslag "Uitzicht over de Grand Canyon" (Verenigde Staten)
Dag 118 - Reisverslag "Monument Valley National Park" (Verenigde Staten)
Dag 119 - Reisverslag "De auto start niet meer" (Verenigde Staten)
Dag 120 - Reisverslag "Santa Fe Fiesta" (Verenigde Staten)
Dag 121 - Reisverslag "Movie Drive-In" (Verenigde Staten)
Dag 122 - Reisverslag "Juichen voor de Dodgers" (Verenigde Staten)
Dag 123 - Reisverslag "Door Garfield en Beavers" (Verenigde Staten)
Dag 124 - Reisverslag "Het Dogwood Canyon NP" (Verenigde Staten)
Dag 125 - Reisverslag "De Arch van St. Louis" (Verenigde Staten)
Dag 126 - Reisverslag "Het eindpunt van Route66" (Verenigde Staten)
Dag 127 - Reisverslag "The Molly Ringwalds" (Verenigde Staten)
Dag 128 - Reisverslag "Onder rivier naar Canada" (Verenigde Staten)
Dag 129 - Reisverslag "Alles gesloten op Labour Day" (Canada)
Dag 130 - Reisverslag "Uitzicht vanaf de CN Tower" (Canada)
Dag 131 - Reisverslag "De Niagara Falls" (Canada)
Dag 132 - Reisverslag "Langs de Finger Lakes" (Canada)
Dag 133 - Reisverslag "Rijden over Time Square" (Verenigde Staten)
Dag 134 - Reisverslag "New York, New York" (Verenigde Staten)
Dag 135 - Reisverslag "Naar de luchthaven" (Verenigde Staten)
Dag 136 - Reisverslag "De wereld rond" (Verenigde Staten)






Nederland
Hoofdstad: Amsterdam
Inwoners: 16,9 Miljoen
Oppervlakte : 41.526 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Nederlands
Geplande periode: 1 mei 2016
Duitsland
Hoofdstad: Berlijn
Inwoners: 82,5 Miljoen
Oppervlakte : 356.974 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Duits
Geplande periode: 1-2 mei 2016
Oostenrijk
Hoofdstad: Wenen
Inwoners: 8,18 Miljoen
Oppervlakte : 83.850 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Duits
Geplande periode: 2-3 mei 2016
Slovenië
Hoofdstad: Ljubljana
Inwoners: 2,0 Miljoen
Oppervlakte : 20.273 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Sloveens, Italiaans en Hongaars
Geplande periode: 3 mei 2016
Kroatie
Hoofdstad: Zagreb
Inwoners: 4,5 Miljoen
Oppervlakte : 56.542 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Kroatisch
Geplande periode: 3-5 mei 2016
Bosnië en Herzegovina
Hoofdstad: Sarajevo
Inwoners: 3,9 Miljoen
Oppervlakte : 51.209 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Bosnisch, Servisch
Geplande periode: 4-5 mei 2016
Montenegro
Hoofdstad: Podgorica
Inwoners: 0,65 Miljoen
Oppervlakte : 14.026 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Montenegrijs, Servisch
Geplande periode: 5-6 mei 2016
Albanië
Hoofdstad: Tirana
Inwoners: 3,6 Miljoen
Oppervlakte : 28.748 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Albanees
Geplande periode: 6-9 mei 2016
Griekenland
Hoofdstad: Athene
Inwoners: 10,6 Miljoen
Oppervlakte : 131.957 km2
Tijdsverschil : +1 uur t.o.v. Nederland
Taal : Grieks
Geplande periode: 9-11 mei 2016
Turkije
Hoofdstad: Ankara
Inwoners: 72,3 Miljoen
Oppervlakte : 769.360 km2
Tijdsverschil : +1 uur t.o.v. Nederland
Taal : Turks
Geplande periode: 11-17 mei 2016
Georgië
Hoofdstad: Tbilisi
Inwoners: 4,9 Miljoen
Oppervlakte : 69.700 km2
Tijdsverschil : +3 uur t.o.v. Nederland
Taal : Georgisch
Geplande periode: 17-27 mei 2016
Azerbeidzjan
Hoofdstad: Bakoe
Inwoners: 9,7 Miljoen
Oppervlakte : 86.600 km2
Tijdsverschil : +3 uur t.o.v. Nederland
Taal : Azerbeidzjaans
Geplande periode: 25-31 mei 2016
Turkmenistan
Hoofdstad: Asjchabad
Inwoners: 5,1 Miljoen
Oppervlakte : 488.100 km2
Tijdsverschil : +4 uur t.o.v. Nederland
Taal : Turkmeens
Geplande periode: 1-3 juni 2016
Oezbekistan
Hoofdstad: Tasjkent
Inwoners: 28,9 Miljoen
Oppervlakte : 447.400 km2
Tijdsverschil : +4 uur t.o.v. Nederland
Taal : Oezbeeks
Geplande periode: 3-9 juni 2016
Tadzjikistan
Hoofdstad: Doesjanbe
Inwoners: 8,0 Miljoen
Oppervlakte : 142.600 km2
Tijdsverschil : +4 uur t.o.v. Nederland
Taal : Tadzjieks Perzisch
Geplande periode: 9-19 juni 2016
Kirgizie
Hoofdstad: Bishkek
Inwoners: 5,2 Miljoen
Oppervlakte : 198.500 km2
Tijdsverschil : +5 uur t.o.v. Nederland
Taal : Kirgizisch, Russisch
Geplande periode: 19-25 juni 2016
Kazachstan
Hoofdstad: Astana
Inwoners: 17,9 Miljoen
Oppervlakte : 16.009.600 km2
Tijdsverschil : +4 / +5 uur t.o.v. Nederland
Taal : Kazachs, Russisch
Geplande periode: 25 jun-4 jul 2016
Rusland
Hoofdstad: Moskou
Inwoners: 143,4 Miljoen
Oppervlakte : 17.075.400 km2
Tijdsverschil : +2 / +10 uur t.o.v. Nederland
Taal : Russisch
Geplande periode: 4/7-6/7 22/7-2/8 2016
Mongolië
Hoofdstad: Ulaanbaatar
Inwoners: 2,9 Miljoen
Oppervlakte : 1.564.116 km2
Tijdsverschil : +6 / +7 uur t.o.v. Nederland
Taal : Mongools
Geplande periode: 6-22 juli 2016
Japan
Hoofdstad: Tokio
Inwoners: 127,5 Miljoen
Oppervlakte : 377.819 km2
Tijdsverschil : +9 uur t.o.v. Nederland
Taal : Japans
Geplande periode: 2-8 augustus 2016

Weblog


Eindbestemming wordt Tokio

11
October
2014
By: Ronald
Post on : Saturday October 11th 2014 | Post by : Ronald

Sinds we er achter zijn gekomen dat China als eindbestemming geen optie is voor motoren, staan de plannen op een wat lager pitje. Het laatste idee was om naar Vladivostok te reizen. Natuurlijk is het oosten van Rusland een mooi einddoel, maar geen bijzonder eindpunt. Daarom opperde Wilco vandaag om nog een klein stukje aan de route te plakken en de boot naar Japan te nemen. Het eindpunt van onze route is Tokio geworden. Dit betekent dat we van Hiero naar Tokio gaan reizen.





Eerdere berichten

Video van Amsterdam naar Tokyo
TOKYO !!!!
Vladivostok
Geloof of bijgeloof
Tot de assen in de modder
Mongolie en andere ongemakken
Aanvaring met een steppen-arend
Standbeeld Chinggis Khaan
Herstellen van de voertuigen
Kloosters van Mongolie
Mongools worstelen
De wegen in Mongolie
De grens over met Mongolie
De Altai mountains
Op onderdelen wachten in Semey
Zwaailicht in het schemer
De waterdoorkruising
Het Konsay lake Kazachstan
Overnachten in een yurt
Over de helft
De Pamir highway
vijfenhalf uur aan de grens
De 10.000 kilometer gepasseerd
Khiva, Buchara en Samarkand
Kamperen in niemandsland
Door to hell
Vast op de Kaspische zee
Afscheid van Georgië
feestdag in Tiblisi
Door naar Kazbegi
Er gaat een lampje branden ...
Reageren?
De kerk van Kazbegi
Op naar Ushguli
Offroad naar Ushguli
Zijn jullie van Hiero naar Tokio?
Rijbewijs weer terug
De kop is er af
Via Albanie naar Griekenland
Montenegro
Het is begonnen...
De start
Vertrek vanaf het Oosterdok
De laatste loodjes en het uitzwaaien
De laatste week voor vertrek
De versnellingsbak demonteren
Japan in vogelvlucht
Proefdraaien in de Ardennen
Over 100 dagen : Kazachstan
De spanning neemt toe
De ferry vaart niet meer
De eerste visa zijn binnen
Midlifecruiser.com
De voorbereidingen zijn in volle gang
Video Pamir Highway
Nog precies 100 dagen tot vertrek
Het eerste visum
De grote visa-puzzel
Een snorkel op de auto
Sleutelcursus
Tokio of Tokyo?
De gaskrater van Turkmenistan
Reageren nu mogelijk
Nog precies één half jaar
Vierde bijeenkomst
Daktent gemonteerd op de auto
Auto gekocht
Nog precies 200 dagen
Video Mongol Rally
Proefrit Landrover Discovery 1
Welke kleur moet het worden?
Landkaarten aangeschaft
Eerste bijeenkomst
Eindbestemming wordt Tokio

Contact opnemen



Van Hiero naar Tokio
Deelnemers
Allert Stolp
Milko de Jonge
Wilco Troost
Ronald van der Veer
Email
info@vanhieronaartokio.nl

F.A.Q.


Regelmatig worden wij benaderd door enthousiaste avontuurlijke reizigers die bezig zijn met de voorbereidingen van een wereldreis. Veelal komen de vragen overeen. Hiernaast hebben we de meest voorkomende vragen beantwoord. Staat jouw vraag er nog niet bij, stel je vraag via het contact formulier of emailadres hierboven. We vinden het ook leuk om te horen of onze ervaringen jullie op weg geholpen hebben.

Veel succes met de voorbereiding!

Q: Hoe zijn jullie op het idee gekomen?
A: Alle goede ideeën ontstaan in het café. Met de auto naar Kaapstad? Naar China?. Uiteindelijk kwamen we op de eindbestemming Tokyo. Het globale idee werd concreter en concreter en tenslotte realiteit.

Q: Wat was jullie route?
A: Nederland – Duitsland – Oostenrijk – Slovenië – Kroatië – Bosnië en Herzegovina – Montenegro – Albanië – Griekenland – Turkije – Georgië – Azerbeidzjan – boot over Kaspische zee – Turkmenistan – Oezbekistan – Tadzjikistan – Kirgizië – Kazachstan – Rusland (Altai Mountains) – Mongolië – Rusland – Zuid Korea – Japan

Q: Hoe zijn jullie van Rusland naar Japan gekomen?
A: Oorspronkelijk waren we van plan om via Shakelin te reizen en via het noorden Japan binnen te komen. In 2015, één jaar voor onze reis, stopte deze veerdienst. Er bleef één alternatief over van Vladivostok naar Sakaiminato (via Donghae in Zuid Korea). Deze veerdienst werd uitgevoerd via DBS Cruise Ferry.

Q: Wat hebben jullie met de voertuigen gedaan in Japan?
A: Na aankomst in Japan hebben we de auto en de twee motoren in de haven van Yokohama afgeleverd. De voertuigen zijn in een container geplaatst en per schip terug naar Nederland vervoerd. Na tweeënhalve maand waren de voertuigen weer in Nederland. Contactpersoon Peet van Dam. Contact opnemen kan via de website https://www.yamaniacs.nl/xtra-reis-advies. Advies is gratis, transport kan geregeld worden.

Q: Wat kost het transport van de voertuigen terug naar Nederland?
A: Info over kosten van transport is op te vragen via de website https://www.yamaniacs.nl/xtra-reis-advies.

Q: Hoe hebben jullie de voertuigen verzekerd buiten het dekkingsgebied van de groene kaart?
A: In Nederland hebben wij één assurantiekantoor kunnen vinden in verzekeringen (Assurantiekantoor Alessie in Rotterdam, www.alessie.com), echter destijds konden voertuigen ouder dan 15 jaar niet verzekerd worden. Ook kun je per land een verzekering afsluiten (en in sommige landen is dit verplicht aan de grens). Het probleem is echter dat je geen idee hebt waar je voor betaalt en wat de dekking is. Wij hebben geen passende oplossing kunnen vinden en waren niet overal verzekerd.

Q: Welke Visa hadden jullie nodig en hoe hebben jullie dit aangepakt?
A: In 2016 hadden wij negen visa nodig, t.w. Turkije, Azerbeidzjan, Turkmenistan, Oezbekistan, Tadzjikistan incl Pamir Highway permit, Kirgizië, Kazachstan, Rusland double entry en Mongolië. De richtlijnen aan aanvraagprocedures voor visa veranderen regelmatig. Check zelf de recente voorwaarden per land. Zo schijnen tegenwoordig meer landen aan online aanvraag te ondersteunen. Wij hebben alle procedures op een rijtje gezet, inclusief de geldigheidsduur van een afgegeven visum. Op basis hiervan hebben we een volgorde bepaald in de aanvragen. Gemiddeld kost een aanvraag twee weken per land. Het visum voor Mongolië echter was “maar” 90 dagen geldig na afgifte. Deze hebben we in de laatste week gehaald. Voor Turkmenistan is een officiële uitnodiging nodig en moet het bezoek aan het land als een tour geboekt zijn (zie ook transit-visum Turkmenistan). Wij hebben dit geboekt via Stantours. Voor Rusland hebben we het visum geregeld via rusreis.nl/rusischevisum.nl.

Q: Hadden jullie een internationaal rijbewijs en internationaal kentekenbewijs?
A: Een Internationaal rijbewijs kan in landen buiten Europa vereist worden. In Japan is het verplicht om te kunnen tonen alvorens je de weg op mag. Het internationaal rijbewijs kan eenvoudig verkregen worden bij de ANWB. Een internationaal kentekenbewijs hadden wij ook, maar hebben we niet gebruikt tijdens de reis. Dit kentekenbewijs is ook bij de ANWB te verkrijgen.

Q: Hebben jullie last gehad van criminaliteit of diefstal?
A: Niet noemenswaardig. Eén reserve binnenband van een motor is in Kirgizië van het dak van de auto gestolen.

Q: Hebben jullie je ergens onveilig gevoeld?
A: Nee eigenlijk niet. Niet qua criminaliteit en/of bedreiging en ook niet in het verkeer.

Q: Hadden jullie een Carnet de Passage voor Japan?
A: Een Carnet de Passage is een soort borgsom voor een voertuig. Het geeft de overheid de garantie dat het voertuig ook weer wordt uitgevoerd en niet in het land verkocht wordt. Voor Japan, maar ook Iran en India, is een Carnet de Passage verplicht, al hanteren landen verschillende bedragen als borgsom. In 2016 was het Carnet de Passage voor Japan 2.500,-. Het Carnet kan afgesloten worden bij de ADAC, de Duitse ANWB (www.adac.de)

Q: Hoe is de kwaliteit van de brandstof onderweg?
A: Het voelt wat vreemd als iemand met een jerrycan diesel uit zijn eigen schuur aan komt lopen. Geen idee wat de kwaliteit is, hoe lang het er al staat en waar het precies vandaan komt. We hebben het risico maar genomen en hier geen problemen mee gehad. De benzine heeft per land een ander octaan gehalte. Soms moest het gezeefd worden.

Q: Klopt het dat het lastig is om diesel te verkrijgen in Oezbekistan?
A: Ja, in Oezbekistan wordt nauwelijks diesel verkocht. Veel auto’s, bussen en vrachtwagens rijden op gas. Het is aan te raden om extra diesel mee te nemen in jerrycans. In Turkmenistan, het land voor Oezbekistan, is het niet toegestaan om jerrycans te vullen. Wij hadden vier 20L. jerrycans bij ons. Twee voor benzine voor de motoren en twee voor diesel voor de auto. Dit was voldoende.

Q: Hadden jullie een transit-visum voor Turkmenistan?
A: Nee. Bij een transit-visum moet je binnen 72 uur het land weer verlaten hebben. Ook kan dit alleen als je Turkmenistan over land binnen komt. Doordat wij met de boot vanuit Baku arriveerden, was het niet mogelijk om een transit-visum aan te vragen. Voor het gewone visum is een uitnodiging en een georganiseerde tour verplicht. Wij hebben dit geregeld via Stantours.

Q: Wat hebben jullie met de auto gedaan? Is hij te koop?
A: Na de wereldreis is Brutus, de auto, nog één keer naar de Noordkaap geweest en heeft rond gereden in Oost Europa. In 2018 is de auto verkocht. Op dit moment is de auto niet te koop.

Q: Hoe hebben de planning van jullie reis aangepakt?
A: Op basis van de gemeenschappelijk verlofmogelijkheden, hadden we 100 dagen voor de reis. Wij hebben de reis opgedeeld in vier brokken. Amsterdam – Kaspische Zee, Kaspische Zee – Ulaan Bataar, Ulaan Bataar – Vladivostok en Japan. Voor de eerste drie brokken hebben we vier weken per blok ingepland. Uitgangssituatie 80 dagen rijden, 20 dagen rust. Per blok zijn we leuke bezienswaardigheden en avontuurlijke routes gaan uitzoeken. Hier is uiteindelijk de route door ontstaan. Dit leidde tot een meer gedetailleerde planning, die onder andere geholpen heeft bij het aanvragen van de visa. De planning was opgesteld per dag. Niet per se om iedere dag verplicht de route af te leggen, maar het gaf ons wel inzicht op we op schema lagen en de inspanning voor de komende dagen. We hebben zowel voor als achter gelegen op het schema.

Q: Zouden jullie dingen anders doen in de voorbereiding, met de huidige kennis?
A: Als je het nog een keertje doet, gaat de voorbereiding vast sneller, maar echt anders zouden we het niet doen. Hooguit misschien meer tijd reserveren voor de reis. De reisindicatie van google bleek in de bergen en op onverhard terrein onbetrouwbaar. Hier hadden we veel meer tijd nodig dan via google gemeld. Op goede verharde wegen klopt de indicatie redelijk.

Q: Hebben jullie ergens spijt van?
A: Spijt is een groot woord, maar op veel plaatsen zou je langer willen blijven om alle ervaringen beter op je in te laten werken. Aan de andere kant zou een planning langer dan 100 dagen de reis onmogelijk gemaakt hebben omdat niet iedereen zo lang van het werk weg kon blijven.

Q: Zijn jullie in aanraking gekomen met politie of justitie?
A: Ja, hier ontkom je bijna niet aan. In totaal zijn we alleen al met de auto 21 keer aangehouden. Soms omdat we de verlichting niet aan hadden, soms omdat we de verlichting wel aan hadden. Meestal was het enkel voor controle en registratie. Eénmaal zijn we aangehouden omdat we 131 gereden zouden hebben. Toen we vragend naar onze Landrover keken, mochten we al snel door. Die snelheid zit niet in Brutus. Drie aanhoudingen hadden enig recht van spreken. Het doorkruisen van een doorgetrokken streep, een overschrijding van de maximale snelheid en het tegen het verkeer inrijden op een rotonde *). In alle gevallen hebben we net zo lang gedaan dat we het niet begrepen, dat we weer door mochten. In Oezbekistan kregen we bij de grens een boete van 20 dollar omdat een grappig licht erotisch whatapp filmpje op de telefoon gevonden werd (de telefoon werd bij de grens gecontroleerd!)
*) Waar de weg licht naar rechts en naar links af boog, gaf de navigatie aan: links aanhouden. Het bleek echter dat ze bedoelde: neem op de rotonde de derde afslag. We reden tegen het verkeer in de rotonde op en hadden direct politie achter ons.

Q: Hebben jullie problemen ervaren bij grensovergangen?
A: Iedere grensovergang betekent formulieren invullen, procedures volgen en controle van de voertuigen. Soms moest er ook betaald worden voor wegenbelasting, verzekering of een bijdrage aan de brandstof (Turkmenistan). Al met al tijdrovende processen. Problemen ontstaan vooral als er veel mensen een grens over willen. Dan kan het uren duren voordat je aan de beurt bent. Eenmaal konden we Turkmenistan wel uit, maar de grenspost van Oezbekistan was al gesloten. Overnachting tussen de grensposten was het gevolg. Check de openingstijden goed en ook de lokale tijd.

Q: Was overal een overnachtingsplek en restaurant voorhanden?
A: In de steden was altijd wel een overnachting en eetgelegenheid te vinden. Soms uit de Lonely Planet, soms via Booking.com en soms gewoon vragen naar een hotel. In de gebieden tussen de steden is hebben we ook gekampeerd. Hier was eten niet altijd vanzelfsprekend. Zo hebben we drie dagen op een boot gezeten, tussen grensposten gestaan en in een woestijn gekampeerd. We hebben gebruik gemaakt van instant kant-en-klaar maaltijden (Adventure Food bijvoorbeeld van Bever)

Q: Waarom zijn jullie om China heengereden? Dit is toch om?
A: China was ons oorspronkelijke doel, maar tijdens de voorbereidingen bleek dat het lastig is om zelfstandig met motoren door China te reizen. In China reis je onder begeleiding en een motor kan eenvoudig bij de begeleiding wegrijden. Om deze reden hebben we om China heen gereden.

Q: Hoe lang hebben jullie er over gedaan?
A: Precies 100 dagen en in die periode hebben we 24.000 kilometers afgelegd. De 100 dagen was precies zoals vooraf gepland.

Q: Hoeveel reden jullie gemiddeld per dag? Reden jullie iedere dag?
A: Als je de afstand deelt door het aantal kilometers, kom je op 250 kilometer per dag uit. In Europa konden we langere afstanden rijden. Ook hebben we gekozen om enkele dagen niet te rijden. De meeste dagen waren we zo’n vijf tot zes uur onderweg. In Mongolië waren uitzonderingen waar we voor 200 kilometer ruim twaalf uur nodig hadden.

Q: Hebben jullie pech gehad met de voertuigen?
A: In 24.000 kilometer rijden gebeurt altijd wel iets. Van de auto viel al snel de verwarming en even later ook de airco uit. We zijn een kentekenplaat verloren. De voorvering is gebroken, de uitlaat is er onder uit gevallen en de laatste weken hebben we met een lekke koppakking gereden. De motoren hadden ook problemen. Een kapotte accu, een afgebroken gashendel, losgeschoten kabeltjes en een kapotte uitlaat. In Mongolië bleken de tandwielen van de ketting totaal versleten. Alles kon gerepareerd worden, soms provisorisch.

Q: Hoe hebben jullie het onderhoud geregeld van de voertuigen tijdens de reis?
A: Voor de auto hebben we eenmaal halverwege een onderhoudstop gepland in Osh, Kirgizië. Filters en olie vervangen. Dit hebben we bij een lokale garage gedaan. De motoren hadden twee onderhoudstops nodig in Xiva en in Almaty. Dit onderhoud werd zelf gedaan bij een KTM dealer.

Q: Hebben jullie ook reservematerialen meegenomen als voorzorg?
A: Het is een beetje koffiedik kijken wat er kapot kan gaan aan de voertuigen. De meest kwetsbare onderdelen hebben we extra meegenomen. Bijvoorbeeld aan aandrijfstang, thermostaat en v-snaren. Veel andere ongemakken kunnen onderweg bij een garage vaak wel opgelost worden. Wij hadden een overzicht van Landrover dealers en KTM dealers mee.

Q: Is er ooit ruzie ontstaan tussen jullie?
A: Hoewel we elkaar best wel eens liever achter het behang zouden willen plakken, hebben we tijdens de reis geen ruzie onderling gehad. Iedereen was zich er van bewust dat dit ons gezamenlijke einddoel zou schaden.

Q: Hebben jullie afspraken gemaakt over “Samen uit, samen thuis”?
A: Hoewel geen fijn onderwerp vooraf, hebben we hier afspraken over gemaakt. Wat te doen bij medische problemen en bij serieuze technische mankementen? Het is beter om hier vooraf afspraken over te maken, dan pas onderweg. We hebben de afspraak gemaakt dat wel maximaal één week wachten en dan door reizen onder voorwaarde dat de achterblijver(s) veilig is en zich zelfstandig kan redden. De motorrijders hebben er bijvoorbeeld qua bagage er rekening mee gehouden dat zij zelfstandig door konden rijden, mocht de auto uitvallen en visa versa.

Q: Zouden jullie het weer doen?
A: Ja, al misschien niet iedereen weer op de motor

Q: Hoe navigeerde jullie, met kaarten of met een navigatiesysteem?
A: Wij hebben allemaal gebruik gemaakt van Garmin navigatie met open source kaarten (omdat Garmin niet het gehele gebied dekt). Hierdoor hadden we dezelfde route opties. Door de coördinaten uit de navigatie door te geven per sms, konden we de locatie van bijvoorbeeld een hotel doorgeven naar achterblijvers. De navigatie werkte verrassend goed, zelfs op de onverharde zandpaden van Mongolië. SMS-jes kwamen soms pas na uren aan. Naast de navigatie hadden we ook papieren kaarten bij ons. Deze gebruikte we vooral om de route voor meerdere dagen uit te stippelen en minder onderweg.

Q: Zijn jullie wel eens verkeerd gereden?
A: Ach, dat gebeurt wel eens, maar de navigatie rekent snel weer een alternatief. Sporadisch reden we tegen het verkeer in of een werkvak op met wegwerkzaamheden. Eénmaal zijn we in de klei weggezakt en moest de auto met lokale hulp weer ontzet worden.

Q: Zijn jullie andere reizigers tegengekomen?
A: Overal kom je andere reizigers tegen. In de hotels ontmoetten we ook reizigers die de andere kant op reizen. Het is leuk om ervaringen aan elkaar uit te wisselen. Nederlanders kom je overal tegen. Of het nu mensen zijn die drie jaar op reis zijn of iemand die lopend op weg naar Beijing was.

Q: Was het lastig om in ieder land aan lokaal geld te komen?
A: Verschillende landen, verschillende valuta’s. Geld wisselen was niet zozeer het probleem. Het was soms lastiger om in te schatten hoeveel geld je nodig hebt per land. Meestal stopten we vlak voor de grens om het resterende geld aan diesel te besteden. Ook hebben we onderweg geld gewisseld met tegemoetkomende reizigers.

Q: Waren er voldoende geldautomaten beschikbaar of hadden jullie contant geld mee?
A: Wij hadden contant geld bij ons in zowel dollars als euro’s. Dollars bleek in de “stannen” het handigste. In veel landen in Azië was geld opnemen alleen mogelijk in de grotere steden. Ook de hotels in de steden accepteerde credit cards. Tussen de steden ben je meer op contant geld aangewezen.

Q: Zijn jullie ziek geweest?
A: Iedereen van ons heeft wel eens een dag gehad waarbij hij zich niet lekker voelde. Ieder op andere lokaties maar veelal in Oezbekistan en Tadzjikistan. Meer dan een dag is dit bij niemand geweest. Het heeft ook onze route en planning niet beïnvloed.

Bezienswaardigheden


Oostenrijk - Kehlsteinhaus
Slovenië - Castle Ljubljana
Kroatië - Plitvice
Kroatië - Dubrovnik
Bosnië en Herzegovina - Oude brug Mostar
Montenegro - Baai van Kotor
Montenegro - Mausoleum
Albanië - Shkoder
Albanië - Rozafa Castle
Albanië - Kasteel Kruja
Albanië - Skanderbegplein Tirana
Albanië - Et'hem_Moskee
Albanië - Berat
Griekenland - Meteora
Griekenland - Metsovo
Griekenland - Thessiloniki
Griekenland - Aggitis Cave Drama
Turkije - Paard van Troje
Turkije - Safranbolu
Turkije - Amasya
Turkije - Sumela klooster
Georgië - Ushguli
Georgië - Kazbegi klooster
Armenië - Akhtala Monastery
Azerbeidzjan - Mud vulcano
Azerbeidzjan - Baku Flame Towers
De Ferry van Baku naar Turkmenbashi
Azerbeidzjan - Ferry Baku
Turkmenistan - Mausoleum Turkmenbasi
Turkmenistan - Ashgabat
Turkmenistan - Gaskrater
Oezbekistan - Moynaq Ship Graveyard
Oezbekistan - Xiva
Oezbekistan - Buchara
Oezbekistan - Registan plein
Tadzjikistan - Dushanbe
De Garan Chashma hotsprings langs de Pamir Highway
Tadzjikistan - Garam Chashma hotsprings
Tadzjikistan - Pamir Highway
Tadzjikistan - Bibi Fatima hotsprings
De universiteit van Osh
Kirgizië - Osh University
Kirgizië - Son Kul Lake
Kirgizie - White House Biskek
Kirgizië - Kerk van Karasol
Kazachstan - Charyn Canyon
Het centrale plein in de hoofdstad Ulaanbaatar
Mongolië - Ulaanbaatar
Mongolië - Turtle Rock
Mongolië - Genghis Khan Monument
Japan - Imperial Palace
Japan - Tokio