Van HIERO naar TOKIO

Met de auto en motor over land van Amsterdam naar Tokio

Het idee


Allert Stolp

Katwijk

Milko de Jonge

Amsterdam

Wilco Troost

Maarsen

Ronald van der Veer

Voorhout

Vier avonturiers hebben het plan opgevat om in 100 dagen van Amsterdam naar Tokio te rijden. Twee met de auto, twee met de motor. De reis gaat door twintig verschillende landen. Na Nederland, gaat de route door Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, Bosnië Herzegovina, Montenegro, Albanië, Griekenland, Turkije, Georgië, Azerbeidzjan, Turkmenistan, Oezbekistan, Tadzjikistan, Kirgizië, Kazachstan, Rusland, Mongolië en uiteindelijk Japan.

Zoals met veel plannen, die mooiste ideeën ontstaan onder het genot van een drankje in de kroeg. In 2011 ontstond het idee om over land naar Kaapstad te rijden. Met de motor? Met de auto? Het leek een bijzondere maar ook bijna onuitvoerbare missie.

De plannen veranderde. Afrika was een lastig en niet altijd veilige reisroute. Het nieuwe einddoel werd Shanghai in China. Tijdens de vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam begin 2013 bleek dat het praktisch onmogelijk is om met een motor China in te komen. Een domper op de reisplannen.

Al snel kwam Vladivostok in het vizier in het oosten van Rusland. Het stapje om daarvandaan de oversteek te maken naar Japan om te eindigen in Tokio lag al snel voor de hand.

De reisroute



Week 1 : Van Amsterdam naar Tirana in Albanië.
Week 2 : Vanuit Albanië, via Thessaloniki komen we via Troje Turkije binnen
Week 3 : Via de noord zijde van Turkije gaan we langs Safranbolu, Trabzon, Sumala tot de Georgische grens
Week 4 : Vanuit het hooggelegen Kazbegi klooster in Georgië naar Baku in Azerbeidjan
Week 5 : Van Ashgabad in Turkmenistan, naar Xiva, Buchara en Samarkand in Oezbekistan
Week 6 : Het eerste gedeelte van de Pamir Highway in Tadzjikistan
Week 7 : Via het oosten van Tadzjikistan naar Osh in Kirgizië
Week 8 : Door de hooglanden van Kirgizië
Week 9 : Door Kazachstan naar Elgii in Mongolië
Week 10 : Naar de Mongolese hoofdstad Ulan Batoor
Week 11 : Door Mongolië
Week 12 : De grens met Rusland weer over en verder oostwaarts
Week 13 : Naar de Ferry in Sakhalin
Week 14 : Op weg naar Tokio door Japan
Week 15 : Aankomst op dag 100 in Tokio



Nederland
Hoofdstad: Amsterdam
Inwoners: 16,9 Miljoen
Oppervlakte : 41.526 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Nederlands
Geplande periode: 1 mei 2016
Duitsland
Hoofdstad: Berlijn
Inwoners: 82,5 Miljoen
Oppervlakte : 356.974 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Duits
Geplande periode: 1-2 mei 2016
Oostenrijk
Hoofdstad: Wenen
Inwoners: 8,18 Miljoen
Oppervlakte : 83.850 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Duits
Geplande periode: 2-3 mei 2016
Slovenië
Hoofdstad: Ljubljana
Inwoners: 2,0 Miljoen
Oppervlakte : 20.273 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Sloveens, Italiaans en Hongaars
Geplande periode: 3 mei 2016
Kroatie
Hoofdstad: Zagreb
Inwoners: 4,5 Miljoen
Oppervlakte : 56.542 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Kroatisch
Geplande periode: 3-5 mei 2016
Bosnië en Herzegovina
Hoofdstad: Sarajevo
Inwoners: 3,9 Miljoen
Oppervlakte : 51.209 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Bosnisch, Servisch
Geplande periode: 4-5 mei 2016
Montenegro
Hoofdstad: Podgorica
Inwoners: 0,65 Miljoen
Oppervlakte : 14.026 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Montenegrijs, Servisch
Geplande periode: 5-6 mei 2016
Albanië
Hoofdstad: Tirana
Inwoners: 3,6 Miljoen
Oppervlakte : 28.748 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Albanees
Geplande periode: 6-9 mei 2016
Griekenland
Hoofdstad: Athene
Inwoners: 10,6 Miljoen
Oppervlakte : 131.957 km2
Tijdsverschil : +1 uur t.o.v. Nederland
Taal : Grieks
Geplande periode: 9-11 mei 2016
Turkije
Hoofdstad: Ankara
Inwoners: 72,3 Miljoen
Oppervlakte : 769.360 km2
Tijdsverschil : +1 uur t.o.v. Nederland
Taal : Turks
Geplande periode: 11-17 mei 2016
Georgië
Hoofdstad: Tbilisi
Inwoners: 4,9 Miljoen
Oppervlakte : 69.700 km2
Tijdsverschil : +3 uur t.o.v. Nederland
Taal : Georgisch
Geplande periode: 17-27 mei 2016
Azerbeidzjan
Hoofdstad: Bakoe
Inwoners: 9,7 Miljoen
Oppervlakte : 86.600 km2
Tijdsverschil : +3 uur t.o.v. Nederland
Taal : Azerbeidzjaans
Geplande periode: 25-31 mei 2016
Turkmenistan
Hoofdstad: Asjchabad
Inwoners: 5,1 Miljoen
Oppervlakte : 488.100 km2
Tijdsverschil : +4 uur t.o.v. Nederland
Taal : Turkmeens
Geplande periode: 1-3 juni 2016
Oezbekistan
Hoofdstad: Tasjkent
Inwoners: 28,9 Miljoen
Oppervlakte : 447.400 km2
Tijdsverschil : +4 uur t.o.v. Nederland
Taal : Oezbeeks
Geplande periode: 3-9 juni 2016
Tadzjikistan
Hoofdstad: Doesjanbe
Inwoners: 8,0 Miljoen
Oppervlakte : 142.600 km2
Tijdsverschil : +4 uur t.o.v. Nederland
Taal : Tadzjieks Perzisch
Geplande periode: 9-19 juni 2016
Kirgizie
Hoofdstad: Bishkek
Inwoners: 5,2 Miljoen
Oppervlakte : 198.500 km2
Tijdsverschil : +5 uur t.o.v. Nederland
Taal : Kirgizisch, Russisch
Geplande periode: 19-25 juni 2016
Kazachstan
Hoofdstad: Astana
Inwoners: 17,9 Miljoen
Oppervlakte : 16.009.600 km2
Tijdsverschil : +4 / +5 uur t.o.v. Nederland
Taal : Kazachs, Russisch
Geplande periode: 25 jun-4 jul 2016
Rusland
Hoofdstad: Moskou
Inwoners: 143,4 Miljoen
Oppervlakte : 17.075.400 km2
Tijdsverschil : +2 / +10 uur t.o.v. Nederland
Taal : Russisch
Geplande periode: 4/7-6/7 22/7-2/8 2016
Mongolië
Hoofdstad: Ulaanbaatar
Inwoners: 2,9 Miljoen
Oppervlakte : 1.564.116 km2
Tijdsverschil : +6 / +7 uur t.o.v. Nederland
Taal : Mongools
Geplande periode: 6-22 juli 2016
Japan
Hoofdstad: Tokio
Inwoners: 127,5 Miljoen
Oppervlakte : 377.819 km2
Tijdsverschil : +9 uur t.o.v. Nederland
Taal : Japans
Geplande periode: 2-8 augustus 2016

Weblog


Het eerste visum

21
October
2016
By: Milko
Post on : Wednesday October 23rd 2019 | Post by : Milko

Joepie, het eerste visum voor Azerbadjan is binnen. Na Turkije is dit overigens de eenvoudigste, haha. Maar we laten ons niet ontmoedigen.



Post on : Wednesday October 23rd 2019
Goed bezig gast!!




De grote visa-puzzel

17
October
2016
By: Ronald
Post on : Wednesday October 23rd 2019 | Post by : Ronald

Vandaag zijn we weer bij elkaar geweest om alle visa voor de reis uit te zoeken. Dit blijkt een ware puzzel te zijn. Het valt nog niet mee om voor alle landen in de juiste volgorde een Letter of invitation te krijgen en het daadwerkelijke stempeltje in het paspoort. In totaal hebben we zeven visa nodig, voor de landen: Turkije, Azerbeidzjan, Turkmenistan, Oezbekistan, Tadzjikistan, Rusland en Mongolië. Voor Rusland hebben we zelfs een double entry visum nodig omdat we zowel voor als na Mongolië door Rusland rijden. Voor de meeste landen geldt dat een visum pas drie maanden van tevoren aangevraagd kan worden. Voor Mongolië bijvoorbeeld betekent dit dat we het visum pas vlak voor vertrekt kunnen aanvragen. Spannend. Nog 105 dagen te gaan tot vertrek.





Een snorkel op de auto

20
October
2015
By: Allert
Post on : Wednesday October 23rd 2019 | Post by : Allert

Dit weekend hebben we een snorkel op de auto gemonteerd, waardoor de luchtinvoer niet van onder de auto aangezogen wordt, maar via de snorkel. Dit is niet alleen leuk voor foto, maar ook nuttig om stof en zand te vermijden. Tijdens de trip naar Japan rijden we door drie woestijngebieden heen, waarbij ongetwijfeld veel zand in de lucht zal hangen. Door de lucht hoger aan te zuigen hebben we hier minder last vast. Daarnaast is de auto met de snorkel ook beter bestand tegen water. Met een snorkel kan het gehele motorblok koppie onder zonder problemen. Zouden we dit nodig hebben onderweg?





Sleutelcursus

06
October
2015
By: Ronald
Post on : Wednesday October 23rd 2019 | Post by : Ronald

Echte automonteurs zijn we niet, daarom is het handig om de auto een beetje te leren kennen. Garagebedrijf Daniel van der Werf heeft aangeboden ons te helpen. Vorige week heeft Daniel de auto al bekeken en direct uitgelegd wat wat precies is en doet. Uit de controle bleek de stuurpomp lek te zijn. Deze moest vervangen worden. Daniel gaf ons de gelegenheid om dit zelf in zijn werkplaats op het industriegebied Sassenheim Zuid te doen. Handig om te oefenen. Na de dynamo en de V-snaren losgehaald te hebben, konden we de pomp demonteren. Na bijna vijf uur sleutelen zat de nieuwe pomp weer op zijn plaats, waren de olieslangen weer aangesloten, het oliepeil weer bijgevuld en startte de Landrover weer (gelukkig!). Met dank aan Daniel natuurlijk. Volgende week is de accu aan de beurt. Nog 147 dagen te gaan tot het vertrek.



Post on : Wednesday October 23rd 2019
Zo te zien hebben jullie al op die kleine auto geoefend

Post on : Wednesday October 23rd 2019
Good busy! Maaruh... een fiets is makkelijker in onderhoud hoor... ;-P




Tokio of Tokyo?

01
October
2015
By: Ronald
Post on : Wednesday October 23rd 2019 | Post by : Ronald

Wat is de juist Nederlandse schrijfwijze van de Japanse hoofdstad: Tokio of Tokyo?. Op de website www.taaladvies.net wordt aangegeven dat beide schrijfwijzes goedgekeurd zijn, maar Tokio de voorkeur heeft. Volgens het door Japan aanbevolen transcriptiesysteem zou de juiste naam Tokyo zijn. De vorm Tokio wordt echter in het Nederlands zeer algemeen gebruikt. Omdat het verschil in schrijfwijze geen consequenties heeft voor de uitspraak, worden beide vormen acceptabel geacht. Tokio heeft in het Nederlands de voorkeur omdat het de gebruikelijkste vorm is (bron : www.taaladvies.net)





De gaskrater van Turkmenistan

21
October
2015
By: Ronald
Post on : Wednesday October 23rd 2019 | Post by : Ronald

Misschien wel een van de meest bizarre locaties die we aan doen tijdens de Big Trip is de gaskrater van Turkmenistan. In 1971 stuitte geologen bij het plaatsje Derweze, in de toenmalige Sovjet Unie, op een ondergrondse grot gevuld met aardgas. Bij het boren stortte de grond onder de boortoren in, waardoor een groot gat met een diameter van 70 meter ontstond. Om giftige gassen te voorkomen, werd besloten het gas af te branden. Men rekende op enkele dagen, maar sindsdien brandt het gat nog steeds. Lokale bewoners gaven het gat de naam: Poort naar de Hel. De gaskrater is een toeristische attractie. Toeristen kamperen aan de rand van de krater. Vooral in het donker is de krater een bijzonder en bizar schouwspel. Turkmenistan heeft wel plannen om het branden in de krater te stoppen, maar tot nu toe zijn er geen concrete plannen voor ontwikkeld.





Reageren nu mogelijk

16
October
2015
By: Ronald
Post on : Wednesday October 23rd 2019 | Post by : Ronald

Sinds vandaag is het mogelijk om berichtjes te versturen naar de volgers van de Big Trip van Amsterdam naar Tokio en is het voor de volgers mogelijk om te reageren op berichten. Om te kunnen reageren moet je wel ingelogd zijn. Inloggen is eenvoudig door simpelweg op de link te klikken in het ontvangen emailbericht.



Post on : Wednesday October 23rd 2019 | Post by : Ronald
Om te kunnen reageren op berichten moet je ingelogd zijn

Post on : Wednesday October 23rd 2019
goed bezig Ronald!!




Nog precies één half jaar

01
October
2015
By: Ronald
Post on : Wednesday October 23rd 2019 | Post by : Ronald

Vandaag 1 november is het nog precies één half jaar tot de start van de Big Trip van Amsterdam naar Tokio. Enerzijds nog maar een half jaar om alles voor te bereiden, anderzijds duurt het nog zes maanden voordat we eindelijk van start gaan. Het aftellen is duidelijk begonnen. De start is zondag 1 mei om 10:00 vanuit Amsterdam n eindigt 100 dagen later (als het goed is) in het centrum van Tokio.





Vierde bijeenkomst

18
October
2015
By: Ronald
Post on : Wednesday October 23rd 2019 | Post by : Ronald

Vandaag zijn we voor de vierde keer bijeen gekomen om de plannen door te spreken. Een mooi moment omdat we nu de motoren en de auto aangeschaft hebben. Vandaag hebben we de details rond de route in Tadzjikistan besproken, geld- en visum zaken. De voorbereidingen liggen op schema.





Daktent gemonteerd op de auto

17
October
2015
By: Ronald
Post on : Wednesday October 23rd 2019 | Post by : Ronald

Nu we toch in het oosten des lands waren hebben we ook direct een daktent voor onze auto opgehaald. De tent staan op de auto en kan eenvoudig opengeklapt worden. Hierdoor ontstaat een slaapplaats voor twee personen. De ten en imperiaal wordt met shovel op onze auto getild. Als de tent opengeklapt wordt, zie het er prima uit. Onze eigen imperiaal binden we op de tent vast en rijden terug naar het westen.



Post on : Wednesday October 23rd 2019 | Post by : Ronald
Stoere bak, niet?




Eerdere berichten

Ons volgen:

Meld je aan en volg ons. Je ontvangt een emailtje bij ieder nieuw bericht op onze website

De reis is helaas al voorbij. Je kunt ons niet meer volgen. Als je meer informatie wilt hebben over de reis of vragen hebt, kun je via het contact formulier contact opnemen.






Eerdere berichten

Video van Amsterdam naar Tokyo
TOKYO !!!!
Vladivostok
Geloof of bijgeloof
Tot de assen in de modder
Mongolie en andere ongemakken
Aanvaring met een steppen-arend
Standbeeld Chinggis Khaan
Herstellen van de voertuigen
Kloosters van Mongolie
Mongools worstelen
De wegen in Mongolie
De grens over met Mongolie
De Altai mountains
Op onderdelen wachten in Semey
Zwaailicht in het schemer
De waterdoorkruising
Het Konsay lake Kazachstan
Overnachten in een yurt
Over de helft
De Pamir highway
vijfenhalf uur aan de grens
De 10.000 kilometer gepasseerd
Khiva, Buchara en Samarkand
Kamperen in niemandsland
Door to hell
Vast op de Kaspische zee
Afscheid van Georgië
feestdag in Tiblisi
Door naar Kazbegi
Er gaat een lampje branden ...
Reageren?
De kerk van Kazbegi
Op naar Ushguli
Offroad naar Ushguli
Zijn jullie van Hiero naar Tokio?
Rijbewijs weer terug
De kop is er af
Via Albanie naar Griekenland
Montenegro
Het is begonnen...
De start
Vertrek vanaf het Oosterdok
De laatste loodjes en het uitzwaaien
De laatste week voor vertrek
De versnellingsbak demonteren
Japan in vogelvlucht
Proefdraaien in de Ardennen
Over 100 dagen : Kazachstan
De spanning neemt toe
De ferry vaart niet meer
De eerste visa zijn binnen
Midlifecruiser.com
De voorbereidingen zijn in volle gang
Video Pamir Highway
Nog precies 100 dagen tot vertrek
Het eerste visum
De grote visa-puzzel
Een snorkel op de auto
Sleutelcursus
Tokio of Tokyo?
De gaskrater van Turkmenistan
Reageren nu mogelijk
Nog precies één half jaar
Vierde bijeenkomst
Daktent gemonteerd op de auto
Auto gekocht
Nog precies 200 dagen
Video Mongol Rally
Proefrit Landrover Discovery 1
Welke kleur moet het worden?
Landkaarten aangeschaft
Eerste bijeenkomst
Eindbestemming wordt Tokio

Contact opnemen



Van Hiero naar Tokio
Deelnemers
Allert Stolp
Milko de Jonge
Wilco Troost
Ronald van der Veer
Email
info@vanhieronaartokio.nl

Bezienswaardigheden


Oostenrijk - Kehlsteinhaus
Slovenië - Castle Ljubljana
Kroatië - Plitvice
Kroatië - Dubrovnik
Bosnië en Herzegovina - Oude brug Mostar
Montenegro - Baai van Kotor
Montenegro - Mausoleum
Albanië - Shkoder
Albanië - Rozafa Castle
Albanië - Kasteel Kruja
Albanië - Skanderbegplein Tirana
Albanië - Et'hem_Moskee
Albanië - Berat
Griekenland - Meteora
Griekenland - Metsovo
Griekenland - Thessiloniki
Griekenland - Aggitis Cave Drama
Turkije - Paard van Troje
Turkije - Safranbolu
Turkije - Amasya
Turkije - Sumela klooster
Georgië - Ushguli
Georgië - Kazbegi klooster
Armenië - Akhtala Monastery
Azerbeidzjan - Mud vulcano
Azerbeidzjan - Baku Flame Towers
De Ferry van Baku naar Turkmenbashi
Azerbeidzjan - Ferry Baku
Turkmenistan - Mausoleum Turkmenbasi
Turkmenistan - Ashgabat
Turkmenistan - Gaskrater
Oezbekistan - Moynaq Ship Graveyard
Oezbekistan - Xiva
Oezbekistan - Buchara
Oezbekistan - Registan plein
Tadzjikistan - Dushanbe
De Garan Chashma hotsprings langs de Pamir Highway
Tadzjikistan - Garam Chashma hotsprings
Tadzjikistan - Pamir Highway
Tadzjikistan - Bibi Fatima hotsprings
De universiteit van Osh
Kirgizië - Osh University
Kirgizië - Son Kul Lake
Kirgizie - White House Biskek
Kirgizië - Kerk van Karasol
Kazachstan - Charyn Canyon
Het centrale plein in de hoofdstad Ulaanbaatar
Mongolië - Ulaanbaatar
Mongolië - Turtle Rock
Mongolië - Genghis Khan Monument
Japan - Imperial Palace
Japan - Tokio