Van HIERO naar TOKIO

Met de auto en motor over land van Amsterdam naar Tokio

Het idee


Allert Stolp

Katwijk

Milko de Jonge

Amsterdam

Wilco Troost

Maarsen

Ronald van der Veer

Voorhout

Vier avonturiers hebben het plan opgevat om in 100 dagen van Amsterdam naar Tokio te rijden. Twee met de auto, twee met de motor. De reis gaat door twintig verschillende landen. Na Nederland, gaat de route door Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, Bosnië Herzegovina, Montenegro, Albanië, Griekenland, Turkije, Georgië, Azerbeidzjan, Turkmenistan, Oezbekistan, Tadzjikistan, Kirgizië, Kazachstan, Rusland, Mongolië en uiteindelijk Japan.

Zoals met veel plannen, die mooiste ideeën ontstaan onder het genot van een drankje in de kroeg. In 2011 ontstond het idee om over land naar Kaapstad te rijden. Met de motor? Met de auto? Het leek een bijzondere maar ook bijna onuitvoerbare missie.

De plannen veranderde. Afrika was een lastig en niet altijd veilige reisroute. Het nieuwe einddoel werd Shanghai in China. Tijdens de vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam begin 2013 bleek dat het praktisch onmogelijk is om met een motor China in te komen. Een domper op de reisplannen.

Al snel kwam Vladivostok in het vizier in het oosten van Rusland. Het stapje om daarvandaan de oversteek te maken naar Japan om te eindigen in Tokio lag al snel voor de hand.

De reisroute



Week 1 : Van Amsterdam naar Tirana in Albanië.
Week 2 : Vanuit Albanië, via Thessaloniki komen we via Troje Turkije binnen
Week 3 : Via de noord zijde van Turkije gaan we langs Safranbolu, Trabzon, Sumala tot de Georgische grens
Week 4 : Vanuit het hooggelegen Kazbegi klooster in Georgië naar Baku in Azerbeidjan
Week 5 : Van Ashgabad in Turkmenistan, naar Xiva, Buchara en Samarkand in Oezbekistan
Week 6 : Het eerste gedeelte van de Pamir Highway in Tadzjikistan
Week 7 : Via het oosten van Tadzjikistan naar Osh in Kirgizië
Week 8 : Door de hooglanden van Kirgizië
Week 9 : Door Kazachstan naar Elgii in Mongolië
Week 10 : Naar de Mongolese hoofdstad Ulan Batoor
Week 11 : Door Mongolië
Week 12 : De grens met Rusland weer over en verder oostwaarts
Week 13 : Naar de Ferry in Sakhalin
Week 14 : Op weg naar Tokio door Japan
Week 15 : Aankomst op dag 100 in Tokio



Nederland
Hoofdstad: Amsterdam
Inwoners: 16,9 Miljoen
Oppervlakte : 41.526 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Nederlands
Geplande periode: 1 mei 2016
Duitsland
Hoofdstad: Berlijn
Inwoners: 82,5 Miljoen
Oppervlakte : 356.974 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Duits
Geplande periode: 1-2 mei 2016
Oostenrijk
Hoofdstad: Wenen
Inwoners: 8,18 Miljoen
Oppervlakte : 83.850 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Duits
Geplande periode: 2-3 mei 2016
Slovenië
Hoofdstad: Ljubljana
Inwoners: 2,0 Miljoen
Oppervlakte : 20.273 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Sloveens, Italiaans en Hongaars
Geplande periode: 3 mei 2016
Kroatie
Hoofdstad: Zagreb
Inwoners: 4,5 Miljoen
Oppervlakte : 56.542 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Kroatisch
Geplande periode: 3-5 mei 2016
Bosnië en Herzegovina
Hoofdstad: Sarajevo
Inwoners: 3,9 Miljoen
Oppervlakte : 51.209 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Bosnisch, Servisch
Geplande periode: 4-5 mei 2016
Montenegro
Hoofdstad: Podgorica
Inwoners: 0,65 Miljoen
Oppervlakte : 14.026 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Montenegrijs, Servisch
Geplande periode: 5-6 mei 2016
Albanië
Hoofdstad: Tirana
Inwoners: 3,6 Miljoen
Oppervlakte : 28.748 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Albanees
Geplande periode: 6-9 mei 2016
Griekenland
Hoofdstad: Athene
Inwoners: 10,6 Miljoen
Oppervlakte : 131.957 km2
Tijdsverschil : +1 uur t.o.v. Nederland
Taal : Grieks
Geplande periode: 9-11 mei 2016
Turkije
Hoofdstad: Ankara
Inwoners: 72,3 Miljoen
Oppervlakte : 769.360 km2
Tijdsverschil : +1 uur t.o.v. Nederland
Taal : Turks
Geplande periode: 11-17 mei 2016
Georgië
Hoofdstad: Tbilisi
Inwoners: 4,9 Miljoen
Oppervlakte : 69.700 km2
Tijdsverschil : +3 uur t.o.v. Nederland
Taal : Georgisch
Geplande periode: 17-27 mei 2016
Azerbeidzjan
Hoofdstad: Bakoe
Inwoners: 9,7 Miljoen
Oppervlakte : 86.600 km2
Tijdsverschil : +3 uur t.o.v. Nederland
Taal : Azerbeidzjaans
Geplande periode: 25-31 mei 2016
Turkmenistan
Hoofdstad: Asjchabad
Inwoners: 5,1 Miljoen
Oppervlakte : 488.100 km2
Tijdsverschil : +4 uur t.o.v. Nederland
Taal : Turkmeens
Geplande periode: 1-3 juni 2016
Oezbekistan
Hoofdstad: Tasjkent
Inwoners: 28,9 Miljoen
Oppervlakte : 447.400 km2
Tijdsverschil : +4 uur t.o.v. Nederland
Taal : Oezbeeks
Geplande periode: 3-9 juni 2016
Tadzjikistan
Hoofdstad: Doesjanbe
Inwoners: 8,0 Miljoen
Oppervlakte : 142.600 km2
Tijdsverschil : +4 uur t.o.v. Nederland
Taal : Tadzjieks Perzisch
Geplande periode: 9-19 juni 2016
Kirgizie
Hoofdstad: Bishkek
Inwoners: 5,2 Miljoen
Oppervlakte : 198.500 km2
Tijdsverschil : +5 uur t.o.v. Nederland
Taal : Kirgizisch, Russisch
Geplande periode: 19-25 juni 2016
Kazachstan
Hoofdstad: Astana
Inwoners: 17,9 Miljoen
Oppervlakte : 16.009.600 km2
Tijdsverschil : +4 / +5 uur t.o.v. Nederland
Taal : Kazachs, Russisch
Geplande periode: 25 jun-4 jul 2016
Rusland
Hoofdstad: Moskou
Inwoners: 143,4 Miljoen
Oppervlakte : 17.075.400 km2
Tijdsverschil : +2 / +10 uur t.o.v. Nederland
Taal : Russisch
Geplande periode: 4/7-6/7 22/7-2/8 2016
Mongolië
Hoofdstad: Ulaanbaatar
Inwoners: 2,9 Miljoen
Oppervlakte : 1.564.116 km2
Tijdsverschil : +6 / +7 uur t.o.v. Nederland
Taal : Mongools
Geplande periode: 6-22 juli 2016
Japan
Hoofdstad: Tokio
Inwoners: 127,5 Miljoen
Oppervlakte : 377.819 km2
Tijdsverschil : +9 uur t.o.v. Nederland
Taal : Japans
Geplande periode: 2-8 augustus 2016

Weblog


Proefdraaien in de Ardennen

28
March
2016
By: Ronald
Post on : Monday March 28th 2016 | Post by : Ronald

Met mooi weer starten we zaterdag onze trip naar de Ardennen. We gebruiken heb Paasweekend om een keertje proef te draaien. Het eerste stuk rijden we over de snelweg, maar al snel kiezen we voor de binnen-door weggetjes. Een route door het mooie Limburgse en Belgische landschap. Aan het einde van de middag komen we aan in het plaatsje Barvaux, nabij Durbuy. Aan het riviertje de Ourthe bouwen we voor de eerste keer ons kampement op. De tentjes staat snel en ook de daktent is snel uitgeklapt. Het eten heeft wat meer voeten in aarde. De benzine in het kooktoestel is al snel op. Uiteindelijk nemen we genoegen met de maaltijd componenten die al klaar zijn. In plaats van pasta, eten we brood bij de saus, asperges en eieren. Het is ondertussen behoorlijk afgekoeld. Het wordt vannacht maar net boven het vriespunt. Als we net in de tenten liggen blijkt het niet alleen koud te zijn, maar ook onstuimig. Zo nu en dan komen harde windvlagen door de vallei die de tenten laten schudden. Dit gaat over in regen, veel regen. Als we de volgende morgen weer op staan is het droog, maar alles om ons heen is nat en modderig. Provisorisch eten we ons ontbijt en ruimen alle spullen weer op. Via een andere, maar net zo mooie route, rijden we weer terug naar Nederland. Een goede ervaring en met nog enkele verbeterpuntjes voordat we echt op reis gaan. Nog vijf weken.



Post on : Monday March 28th 2016
Jullie hebben je best weer gedaan en ervaring opgedaan met minder goed weer Cees

Post on : Tuesday March 29th 2016
Oooh komt nu gauw dichterbij... stoer hoor deze onderneming. Veel suc6 met de verdere voorbereidingen! groetjes Riemie

Post on : Wednesday March 30th 2016
Tja.....echt Hollands weer gehad in de Ardennen dus :). Leuk om te lezen!




Over 100 dagen : Kazachstan

20
March
2016
By: Ronald
Post on : Sunday March 20th 2016 | Post by : Ronald

Kazachstan is een van de grootste landen ter wereld. Toch wonen er maar 17 miljoen mensen, evenveel als in Nederland. Het land bestaat dan ook grotendeels uit woestijn. Een van de hoogtepunten van het land is de Charyn Canyon. Een diepe kloof in het verder vlakke steppeland, ten oosten van Almaty. De bijzondere roodachtige kleur geven de rotsformaties van de Charyn Canyon iets spectaculairs. De vallei van kastelen - waar de rotsen op kastelen lijken - is een must see. De Charyn Canyon wordt ook wel de Grand Canyon van Azie genoemnd. In de kloof kan het in de zomer erg warm worden en er kan een stevige wind door de kloof staan. Nog 42 dagen te gaan tot vertrek.





De spanning neemt toe

15
March
2016
By: Ronald
Post on : Tuesday March 15th 2016 | Post by : Ronald

Afgelopen weekend zijn we door de vijftig dagen grens gegaan. Nog anderhalve maand tot vertrek. Afgelopen week hebben we nieuwe banden aangeschaft voor de Landrover. Een flinke klus om de brede stevige banden om de velgen te leggen. Ook hebben we de waterpomp vervangen. Hij lekte iets. Achterin in de auto is de inrichting nagenoeg gereed. Het zal nog wel passen en meten blijven om alles mee te krijgen. Ook bij de motoren is het passen en meten. Zij hebben veel minder ruimte tot hun beschikking. Door alle ruimte zo efficiënt mogelijk te gebruiken, kan ook hier alles aan boord. Nog 47 nachtjes slapen



Post on : Tuesday March 15th 2016
Gaaf hoor, de voorpret is al een happening




De ferry vaart niet meer

28
February
2016
By: Ronald
Post on : Sunday February 28th 2016 | Post by : Ronald

Uitdagingen zullen we nog voldoende tegen komen tijdens onze reis. Eén van de uitdagingen is de overtocht van Rusland naar Japan. Ons plan om te reizen via het eiland Sakhalin en dan met de ferry naar Japan te varen, lijkt problematisch te worden. De ferry maatschappij is eind vorig seizoen gestopt met de veerdienst. Het zou niet rendabel genoeg zijn. Hoewel niets zeker is leek het dat de stad Wakkanai plannen had om een nieuwe veerdienst op te zetten vanaf juni 2016. Het lijkt er echter steeds meer op dat dit niet of niet op tijd gaat gebeuren. Er zit niets anders op dan ook het alternatief uit te werken via Vladivostok. Deze veerdienst vaart via Zuid Korea naar Japan. Helaas rijden we via deze route veel korter door Japan. Tijdens onze reis bepalen we de definitieve route. Dan weten we ook of er echt geen nieuwe veerdienst gestart is tussen het Russische eiland Sakhalin en Japan.





De eerste visa zijn binnen

28
February
2016
By: Ronald
Post on : Sunday February 28th 2016 | Post by : Ronald

Afgelopen woensdag trokken we naar Brussel voor de visa van Tadzjikistan en Oezbekistan. Eerst belde we aan bij de ambassade van Tadzjikistan. Hier zouden onze paspoorten klaar moeten liggen. Dit klopte en met het stapeltje onder de arm gingen we verder naar de drie kilometer verder gelegen ambassade van Oezbekistan. Binnen gaf de man in het Frans aan even te wachten. Onduidelijk was waar het precies wachten op was? Waarschijnlijk de controle of alle documenten compleet zijn. Tot vreugdevolle verbazing bleken de visa direct verwerkt te worden. Niets twee weken wachttijd zoals normaal. Met de visa van Tadzjikistan en Oezbekistan in de paspoorten reden we weer terug. Dit komt goed uit, want nu kunnen we komende week de paspoorten brengen bij de ambassade van Rusland. Daarna hebben we alleen nog Turkmenistan en Mongolië te doen. We liggen op schema.





Midlifecruiser.com

28
February
2016
By: Ronald
Post on : Sunday February 28th 2016 | Post by : Ronald

Naast deze weblog houdt Wilco ook een eigen blog bij op zijn website midlifecruiser.com. In zijn laatste blog geeft hij een portret van onze groep. T-70 the Fellowship of the Road. Een bonte mix van kwaliteiten. Van Mensenmens, Medicijnman, Doorpakker tot Techneut. Lees het verhaal achter de deelnemers en de drijfveren op http://www.midlifecruiser.com/the-fellowship-of-the-road.





De voorbereidingen zijn in volle gang

15
February
2016
By: Ronald
Post on : Monday February 15th 2016 | Post by : Ronald

Met nog 75 dagen voor de boeg en nog precies tweeënhalve maand tot vertrek, zijn de voorbereidingen in volle gang. De weken lijken om te vliegen. Gisteren zijn we weer bij elkaar geweest en hebben de vervolgstappen voor de visa besproken. Eerst Oezbekistan of toch eerst Rusland? Welke inentingen zijn nodig en welke verzekeringen moeten we afsluiten. We hebben besloten om zowel onze auto als de motoren terug te laten keren naar Nederland met een zeecontainer. De optie om de auto achter te laten of te verkopen blijken te complex. In maart / begin april gaan we een weekendje oefenen in de Ardennen. Dan zou alles in gereedheid moeten zijn. Nog 75 nachtjes slapen





Video Pamir Highway

06
February
2016
By: Ronald
Post on : Saturday February 6th 2016 | Post by : Ronald

De Pamir Highway in Tadzjikistan vormt misschien wel het meest uitdagende stuk van onze trip. De Pamir Highway gaat door het bergachtig gebied op de grens tussen Tadzjikistan en Afganistan. Een gedeelte van de weg is inmiddels voorzien van asfalt, maar grote delen nog niet. De Pamir Highway gaat langse steile bergwanden en volgt rivierbeddingen. In de video geeft een motor rijder een kijkje op de beroemde highway. Nu maar hopen dat we niet teveel tegenliggers tegen komen.



Post on : Monday February 8th 2016
Ziet er wel gaaf uit Ronald




Nog precies 100 dagen tot vertrek

22
January
2016
By: Ronald
Post on : Friday January 22nd 2016 | Post by : Ronald

Vanaf vandaag is het nog precies honderd dagen tot het vertrek voor onze Big Trip. Een spannend moment omdat vanaf dit moment de voorbereidingstijd korter is dan de lengte van onze reis. In 200 dagen van nu hopen wij voldaan onderaan de Tokyo Tower te staan. Het startpunt voor onze reis hebben we inmiddels ook bepaald. Op zondag 1 mei starten wij in Amsterdam bij het Scheepvaartmuseum. We beginnen de trip met een foto van het VOC schip op de achtergrond.



Post on : Friday January 22nd 2016
Kom jullie uitzwaaien,. Maar waarom daar! Reizen jullie met een amfibitruck?

Post on : Friday January 22nd 2016
Kom jullie uitzwaaien,. Maar waarom daar! Reizen jullie met een amfibitruck?




Het eerste visum

21
January
2016
By: Milko
Post on : Thursday January 21st 2016 | Post by : Milko

Joepie, het eerste visum voor Azerbadjan is binnen. Na Turkije is dit overigens de eenvoudigste, haha. Maar we laten ons niet ontmoedigen.



Post on : Friday January 22nd 2016
Goed bezig gast!!




Eerdere berichten

Ons volgen:

Meld je aan en volg ons. Je ontvangt een emailtje bij ieder nieuw bericht op onze website

De reis is helaas al voorbij. Je kunt ons niet meer volgen. Als je meer informatie wilt hebben over de reis of vragen hebt, kun je via het contact formulier contact opnemen.






Eerdere berichten

Video van Amsterdam naar Tokyo
TOKYO !!!!
Vladivostok
Geloof of bijgeloof
Tot de assen in de modder
Mongolie en andere ongemakken
Aanvaring met een steppen-arend
Standbeeld Chinggis Khaan
Herstellen van de voertuigen
Kloosters van Mongolie
Mongools worstelen
De wegen in Mongolie
De grens over met Mongolie
De Altai mountains
Op onderdelen wachten in Semey
Zwaailicht in het schemer
De waterdoorkruising
Het Konsay lake Kazachstan
Overnachten in een yurt
Over de helft
De Pamir highway
vijfenhalf uur aan de grens
De 10.000 kilometer gepasseerd
Khiva, Buchara en Samarkand
Kamperen in niemandsland
Door to hell
Vast op de Kaspische zee
Afscheid van Georgië
feestdag in Tiblisi
Door naar Kazbegi
Er gaat een lampje branden ...
Reageren?
De kerk van Kazbegi
Op naar Ushguli
Offroad naar Ushguli
Zijn jullie van Hiero naar Tokio?
Rijbewijs weer terug
De kop is er af
Via Albanie naar Griekenland
Montenegro
Het is begonnen...
De start
Vertrek vanaf het Oosterdok
De laatste loodjes en het uitzwaaien
De laatste week voor vertrek
De versnellingsbak demonteren
Japan in vogelvlucht
Proefdraaien in de Ardennen
Over 100 dagen : Kazachstan
De spanning neemt toe
De ferry vaart niet meer
De eerste visa zijn binnen
Midlifecruiser.com
De voorbereidingen zijn in volle gang
Video Pamir Highway
Nog precies 100 dagen tot vertrek
Het eerste visum
De grote visa-puzzel
Een snorkel op de auto
Sleutelcursus
Tokio of Tokyo?
De gaskrater van Turkmenistan
Reageren nu mogelijk
Nog precies één half jaar
Vierde bijeenkomst
Daktent gemonteerd op de auto
Auto gekocht
Nog precies 200 dagen
Video Mongol Rally
Proefrit Landrover Discovery 1
Welke kleur moet het worden?
Landkaarten aangeschaft
Eerste bijeenkomst
Eindbestemming wordt Tokio

Contact opnemen



Van Hiero naar Tokio
Deelnemers
Allert Stolp
Milko de Jonge
Wilco Troost
Ronald van der Veer
Email
info@vanhieronaartokio.nl

F.A.Q.


Regelmatig worden wij benaderd door enthousiaste avontuurlijke reizigers die bezig zijn met de voorbereidingen van een wereldreis. Veelal komen de vragen overeen. Hiernaast hebben we de meest voorkomende vragen beantwoord. Staat jouw vraag er nog niet bij, stel je vraag via het contact formulier of emailadres hierboven. We vinden het ook leuk om te horen of onze ervaringen jullie op weg geholpen hebben.

Veel succes met de voorbereiding!

Q: Hoe zijn jullie op het idee gekomen?
A: Alle goede ideeën ontstaan in het café. Met de auto naar Kaapstad? Naar China?. Uiteindelijk kwamen we op de eindbestemming Tokyo. Het globale idee werd concreter en concreter en tenslotte realiteit.

Q: Wat was jullie route?
A: Nederland – Duitsland – Oostenrijk – Slovenië – Kroatië – Bosnië en Herzegovina – Montenegro – Albanië – Griekenland – Turkije – Georgië – Azerbeidzjan – boot over Kaspische zee – Turkmenistan – Oezbekistan – Tadzjikistan – Kirgizië – Kazachstan – Rusland (Altai Mountains) – Mongolië – Rusland – Zuid Korea – Japan

Q: Hoe zijn jullie van Rusland naar Japan gekomen?
A: Oorspronkelijk waren we van plan om via Shakelin te reizen en via het noorden Japan binnen te komen. In 2015, één jaar voor onze reis, stopte deze veerdienst. Er bleef één alternatief over van Vladivostok naar Sakaiminato (via Donghae in Zuid Korea). Deze veerdienst werd uitgevoerd via DBS Cruise Ferry.

Q: Wat hebben jullie met de voertuigen gedaan in Japan?
A: Na aankomst in Japan hebben we de auto en de twee motoren in de haven van Yokohama afgeleverd. De voertuigen zijn in een container geplaatst en per schip terug naar Nederland vervoerd. Na tweeënhalve maand waren de voertuigen weer in Nederland. Contactpersoon Peet van Dam. Contact opnemen kan via de website https://www.yamaniacs.nl/xtra-reis-advies. Advies is gratis, transport kan geregeld worden.

Q: Wat kost het transport van de voertuigen terug naar Nederland?
A: Info over kosten van transport is op te vragen via de website https://www.yamaniacs.nl/xtra-reis-advies.

Q: Hoe hebben jullie de voertuigen verzekerd buiten het dekkingsgebied van de groene kaart?
A: In Nederland hebben wij één assurantiekantoor kunnen vinden in verzekeringen (Assurantiekantoor Alessie in Rotterdam, www.alessie.com), echter destijds konden voertuigen ouder dan 15 jaar niet verzekerd worden. Ook kun je per land een verzekering afsluiten (en in sommige landen is dit verplicht aan de grens). Het probleem is echter dat je geen idee hebt waar je voor betaalt en wat de dekking is. Wij hebben geen passende oplossing kunnen vinden en waren niet overal verzekerd.

Q: Welke Visa hadden jullie nodig en hoe hebben jullie dit aangepakt?
A: In 2016 hadden wij negen visa nodig, t.w. Turkije, Azerbeidzjan, Turkmenistan, Oezbekistan, Tadzjikistan incl Pamir Highway permit, Kirgizië, Kazachstan, Rusland double entry en Mongolië. De richtlijnen aan aanvraagprocedures voor visa veranderen regelmatig. Check zelf de recente voorwaarden per land. Zo schijnen tegenwoordig meer landen aan online aanvraag te ondersteunen. Wij hebben alle procedures op een rijtje gezet, inclusief de geldigheidsduur van een afgegeven visum. Op basis hiervan hebben we een volgorde bepaald in de aanvragen. Gemiddeld kost een aanvraag twee weken per land. Het visum voor Mongolië echter was “maar” 90 dagen geldig na afgifte. Deze hebben we in de laatste week gehaald. Voor Turkmenistan is een officiële uitnodiging nodig en moet het bezoek aan het land als een tour geboekt zijn (zie ook transit-visum Turkmenistan). Wij hebben dit geboekt via Stantours. Voor Rusland hebben we het visum geregeld via rusreis.nl/rusischevisum.nl.

Q: Hadden jullie een internationaal rijbewijs en internationaal kentekenbewijs?
A: Een Internationaal rijbewijs kan in landen buiten Europa vereist worden. In Japan is het verplicht om te kunnen tonen alvorens je de weg op mag. Het internationaal rijbewijs kan eenvoudig verkregen worden bij de ANWB. Een internationaal kentekenbewijs hadden wij ook, maar hebben we niet gebruikt tijdens de reis. Dit kentekenbewijs is ook bij de ANWB te verkrijgen.

Q: Hebben jullie last gehad van criminaliteit of diefstal?
A: Niet noemenswaardig. Eén reserve binnenband van een motor is in Kirgizië van het dak van de auto gestolen.

Q: Hebben jullie je ergens onveilig gevoeld?
A: Nee eigenlijk niet. Niet qua criminaliteit en/of bedreiging en ook niet in het verkeer.

Q: Hadden jullie een Carnet de Passage voor Japan?
A: Een Carnet de Passage is een soort borgsom voor een voertuig. Het geeft de overheid de garantie dat het voertuig ook weer wordt uitgevoerd en niet in het land verkocht wordt. Voor Japan, maar ook Iran en India, is een Carnet de Passage verplicht, al hanteren landen verschillende bedragen als borgsom. In 2016 was het Carnet de Passage voor Japan 2.500,-. Het Carnet kan afgesloten worden bij de ADAC, de Duitse ANWB (www.adac.de)

Q: Hoe is de kwaliteit van de brandstof onderweg?
A: Het voelt wat vreemd als iemand met een jerrycan diesel uit zijn eigen schuur aan komt lopen. Geen idee wat de kwaliteit is, hoe lang het er al staat en waar het precies vandaan komt. We hebben het risico maar genomen en hier geen problemen mee gehad. De benzine heeft per land een ander octaan gehalte. Soms moest het gezeefd worden.

Q: Klopt het dat het lastig is om diesel te verkrijgen in Oezbekistan?
A: Ja, in Oezbekistan wordt nauwelijks diesel verkocht. Veel auto’s, bussen en vrachtwagens rijden op gas. Het is aan te raden om extra diesel mee te nemen in jerrycans. In Turkmenistan, het land voor Oezbekistan, is het niet toegestaan om jerrycans te vullen. Wij hadden vier 20L. jerrycans bij ons. Twee voor benzine voor de motoren en twee voor diesel voor de auto. Dit was voldoende.

Q: Hadden jullie een transit-visum voor Turkmenistan?
A: Nee. Bij een transit-visum moet je binnen 72 uur het land weer verlaten hebben. Ook kan dit alleen als je Turkmenistan over land binnen komt. Doordat wij met de boot vanuit Baku arriveerden, was het niet mogelijk om een transit-visum aan te vragen. Voor het gewone visum is een uitnodiging en een georganiseerde tour verplicht. Wij hebben dit geregeld via Stantours.

Q: Wat hebben jullie met de auto gedaan? Is hij te koop?
A: Na de wereldreis is Brutus, de auto, nog één keer naar de Noordkaap geweest en heeft rond gereden in Oost Europa. In 2018 is de auto verkocht. Op dit moment is de auto niet te koop.

Q: Hoe hebben de planning van jullie reis aangepakt?
A: Op basis van de gemeenschappelijk verlofmogelijkheden, hadden we 100 dagen voor de reis. Wij hebben de reis opgedeeld in vier brokken. Amsterdam – Kaspische Zee, Kaspische Zee – Ulaan Bataar, Ulaan Bataar – Vladivostok en Japan. Voor de eerste drie brokken hebben we vier weken per blok ingepland. Uitgangssituatie 80 dagen rijden, 20 dagen rust. Per blok zijn we leuke bezienswaardigheden en avontuurlijke routes gaan uitzoeken. Hier is uiteindelijk de route door ontstaan. Dit leidde tot een meer gedetailleerde planning, die onder andere geholpen heeft bij het aanvragen van de visa. De planning was opgesteld per dag. Niet per se om iedere dag verplicht de route af te leggen, maar het gaf ons wel inzicht op we op schema lagen en de inspanning voor de komende dagen. We hebben zowel voor als achter gelegen op het schema.

Q: Zouden jullie dingen anders doen in de voorbereiding, met de huidige kennis?
A: Als je het nog een keertje doet, gaat de voorbereiding vast sneller, maar echt anders zouden we het niet doen. Hooguit misschien meer tijd reserveren voor de reis. De reisindicatie van google bleek in de bergen en op onverhard terrein onbetrouwbaar. Hier hadden we veel meer tijd nodig dan via google gemeld. Op goede verharde wegen klopt de indicatie redelijk.

Q: Hebben jullie ergens spijt van?
A: Spijt is een groot woord, maar op veel plaatsen zou je langer willen blijven om alle ervaringen beter op je in te laten werken. Aan de andere kant zou een planning langer dan 100 dagen de reis onmogelijk gemaakt hebben omdat niet iedereen zo lang van het werk weg kon blijven.

Q: Zijn jullie in aanraking gekomen met politie of justitie?
A: Ja, hier ontkom je bijna niet aan. In totaal zijn we alleen al met de auto 21 keer aangehouden. Soms omdat we de verlichting niet aan hadden, soms omdat we de verlichting wel aan hadden. Meestal was het enkel voor controle en registratie. Eénmaal zijn we aangehouden omdat we 131 gereden zouden hebben. Toen we vragend naar onze Landrover keken, mochten we al snel door. Die snelheid zit niet in Brutus. Drie aanhoudingen hadden enig recht van spreken. Het doorkruisen van een doorgetrokken streep, een overschrijding van de maximale snelheid en het tegen het verkeer inrijden op een rotonde *). In alle gevallen hebben we net zo lang gedaan dat we het niet begrepen, dat we weer door mochten. In Oezbekistan kregen we bij de grens een boete van 20 dollar omdat een grappig licht erotisch whatapp filmpje op de telefoon gevonden werd (de telefoon werd bij de grens gecontroleerd!)
*) Waar de weg licht naar rechts en naar links af boog, gaf de navigatie aan: links aanhouden. Het bleek echter dat ze bedoelde: neem op de rotonde de derde afslag. We reden tegen het verkeer in de rotonde op en hadden direct politie achter ons.

Q: Hebben jullie problemen ervaren bij grensovergangen?
A: Iedere grensovergang betekent formulieren invullen, procedures volgen en controle van de voertuigen. Soms moest er ook betaald worden voor wegenbelasting, verzekering of een bijdrage aan de brandstof (Turkmenistan). Al met al tijdrovende processen. Problemen ontstaan vooral als er veel mensen een grens over willen. Dan kan het uren duren voordat je aan de beurt bent. Eenmaal konden we Turkmenistan wel uit, maar de grenspost van Oezbekistan was al gesloten. Overnachting tussen de grensposten was het gevolg. Check de openingstijden goed en ook de lokale tijd.

Q: Was overal een overnachtingsplek en restaurant voorhanden?
A: In de steden was altijd wel een overnachting en eetgelegenheid te vinden. Soms uit de Lonely Planet, soms via Booking.com en soms gewoon vragen naar een hotel. In de gebieden tussen de steden is hebben we ook gekampeerd. Hier was eten niet altijd vanzelfsprekend. Zo hebben we drie dagen op een boot gezeten, tussen grensposten gestaan en in een woestijn gekampeerd. We hebben gebruik gemaakt van instant kant-en-klaar maaltijden (Adventure Food bijvoorbeeld van Bever)

Q: Waarom zijn jullie om China heengereden? Dit is toch om?
A: China was ons oorspronkelijke doel, maar tijdens de voorbereidingen bleek dat het lastig is om zelfstandig met motoren door China te reizen. In China reis je onder begeleiding en een motor kan eenvoudig bij de begeleiding wegrijden. Om deze reden hebben we om China heen gereden.

Q: Hoe lang hebben jullie er over gedaan?
A: Precies 100 dagen en in die periode hebben we 24.000 kilometers afgelegd. De 100 dagen was precies zoals vooraf gepland.

Q: Hoeveel reden jullie gemiddeld per dag? Reden jullie iedere dag?
A: Als je de afstand deelt door het aantal kilometers, kom je op 250 kilometer per dag uit. In Europa konden we langere afstanden rijden. Ook hebben we gekozen om enkele dagen niet te rijden. De meeste dagen waren we zo’n vijf tot zes uur onderweg. In Mongolië waren uitzonderingen waar we voor 200 kilometer ruim twaalf uur nodig hadden.

Q: Hebben jullie pech gehad met de voertuigen?
A: In 24.000 kilometer rijden gebeurt altijd wel iets. Van de auto viel al snel de verwarming en even later ook de airco uit. We zijn een kentekenplaat verloren. De voorvering is gebroken, de uitlaat is er onder uit gevallen en de laatste weken hebben we met een lekke koppakking gereden. De motoren hadden ook problemen. Een kapotte accu, een afgebroken gashendel, losgeschoten kabeltjes en een kapotte uitlaat. In Mongolië bleken de tandwielen van de ketting totaal versleten. Alles kon gerepareerd worden, soms provisorisch.

Q: Hoe hebben jullie het onderhoud geregeld van de voertuigen tijdens de reis?
A: Voor de auto hebben we eenmaal halverwege een onderhoudstop gepland in Osh, Kirgizië. Filters en olie vervangen. Dit hebben we bij een lokale garage gedaan. De motoren hadden twee onderhoudstops nodig in Xiva en in Almaty. Dit onderhoud werd zelf gedaan bij een KTM dealer.

Q: Hebben jullie ook reservematerialen meegenomen als voorzorg?
A: Het is een beetje koffiedik kijken wat er kapot kan gaan aan de voertuigen. De meest kwetsbare onderdelen hebben we extra meegenomen. Bijvoorbeeld aan aandrijfstang, thermostaat en v-snaren. Veel andere ongemakken kunnen onderweg bij een garage vaak wel opgelost worden. Wij hadden een overzicht van Landrover dealers en KTM dealers mee.

Q: Is er ooit ruzie ontstaan tussen jullie?
A: Hoewel we elkaar best wel eens liever achter het behang zouden willen plakken, hebben we tijdens de reis geen ruzie onderling gehad. Iedereen was zich er van bewust dat dit ons gezamenlijke einddoel zou schaden.

Q: Hebben jullie afspraken gemaakt over “Samen uit, samen thuis”?
A: Hoewel geen fijn onderwerp vooraf, hebben we hier afspraken over gemaakt. Wat te doen bij medische problemen en bij serieuze technische mankementen? Het is beter om hier vooraf afspraken over te maken, dan pas onderweg. We hebben de afspraak gemaakt dat wel maximaal één week wachten en dan door reizen onder voorwaarde dat de achterblijver(s) veilig is en zich zelfstandig kan redden. De motorrijders hebben er bijvoorbeeld qua bagage er rekening mee gehouden dat zij zelfstandig door konden rijden, mocht de auto uitvallen en visa versa.

Q: Zouden jullie het weer doen?
A: Ja, al misschien niet iedereen weer op de motor

Q: Hoe navigeerde jullie, met kaarten of met een navigatiesysteem?
A: Wij hebben allemaal gebruik gemaakt van Garmin navigatie met open source kaarten (omdat Garmin niet het gehele gebied dekt). Hierdoor hadden we dezelfde route opties. Door de coördinaten uit de navigatie door te geven per sms, konden we de locatie van bijvoorbeeld een hotel doorgeven naar achterblijvers. De navigatie werkte verrassend goed, zelfs op de onverharde zandpaden van Mongolië. SMS-jes kwamen soms pas na uren aan. Naast de navigatie hadden we ook papieren kaarten bij ons. Deze gebruikte we vooral om de route voor meerdere dagen uit te stippelen en minder onderweg.

Q: Zijn jullie wel eens verkeerd gereden?
A: Ach, dat gebeurt wel eens, maar de navigatie rekent snel weer een alternatief. Sporadisch reden we tegen het verkeer in of een werkvak op met wegwerkzaamheden. Eénmaal zijn we in de klei weggezakt en moest de auto met lokale hulp weer ontzet worden.

Q: Zijn jullie andere reizigers tegengekomen?
A: Overal kom je andere reizigers tegen. In de hotels ontmoetten we ook reizigers die de andere kant op reizen. Het is leuk om ervaringen aan elkaar uit te wisselen. Nederlanders kom je overal tegen. Of het nu mensen zijn die drie jaar op reis zijn of iemand die lopend op weg naar Beijing was.

Q: Was het lastig om in ieder land aan lokaal geld te komen?
A: Verschillende landen, verschillende valuta’s. Geld wisselen was niet zozeer het probleem. Het was soms lastiger om in te schatten hoeveel geld je nodig hebt per land. Meestal stopten we vlak voor de grens om het resterende geld aan diesel te besteden. Ook hebben we onderweg geld gewisseld met tegemoetkomende reizigers.

Q: Waren er voldoende geldautomaten beschikbaar of hadden jullie contant geld mee?
A: Wij hadden contant geld bij ons in zowel dollars als euro’s. Dollars bleek in de “stannen” het handigste. In veel landen in Azië was geld opnemen alleen mogelijk in de grotere steden. Ook de hotels in de steden accepteerde credit cards. Tussen de steden ben je meer op contant geld aangewezen.

Q: Zijn jullie ziek geweest?
A: Iedereen van ons heeft wel eens een dag gehad waarbij hij zich niet lekker voelde. Ieder op andere lokaties maar veelal in Oezbekistan en Tadzjikistan. Meer dan een dag is dit bij niemand geweest. Het heeft ook onze route en planning niet beïnvloed.

Bezienswaardigheden


Oostenrijk - Kehlsteinhaus
Slovenië - Castle Ljubljana
Kroatië - Plitvice
Kroatië - Dubrovnik
Bosnië en Herzegovina - Oude brug Mostar
Montenegro - Baai van Kotor
Montenegro - Mausoleum
Albanië - Shkoder
Albanië - Rozafa Castle
Albanië - Kasteel Kruja
Albanië - Skanderbegplein Tirana
Albanië - Et'hem_Moskee
Albanië - Berat
Griekenland - Meteora
Griekenland - Metsovo
Griekenland - Thessiloniki
Griekenland - Aggitis Cave Drama
Turkije - Paard van Troje
Turkije - Safranbolu
Turkije - Amasya
Turkije - Sumela klooster
Georgië - Ushguli
Georgië - Kazbegi klooster
Armenië - Akhtala Monastery
Azerbeidzjan - Mud vulcano
Azerbeidzjan - Baku Flame Towers
De Ferry van Baku naar Turkmenbashi
Azerbeidzjan - Ferry Baku
Turkmenistan - Mausoleum Turkmenbasi
Turkmenistan - Ashgabat
Turkmenistan - Gaskrater
Oezbekistan - Moynaq Ship Graveyard
Oezbekistan - Xiva
Oezbekistan - Buchara
Oezbekistan - Registan plein
Tadzjikistan - Dushanbe
De Garan Chashma hotsprings langs de Pamir Highway
Tadzjikistan - Garam Chashma hotsprings
Tadzjikistan - Pamir Highway
Tadzjikistan - Bibi Fatima hotsprings
De universiteit van Osh
Kirgizië - Osh University
Kirgizië - Son Kul Lake
Kirgizie - White House Biskek
Kirgizië - Kerk van Karasol
Kazachstan - Charyn Canyon
Het centrale plein in de hoofdstad Ulaanbaatar
Mongolië - Ulaanbaatar
Mongolië - Turtle Rock
Mongolië - Genghis Khan Monument
Japan - Imperial Palace
Japan - Tokio